Life is short- travel it well!

De tijd vliegt!!!

10 weken en 6 dagen was ik in 2010 in NL. En nu is de eerste maand van het nieuwe jaar alweer voorbij! Een maand waarin veel gebeurd is (en dan snoep ik de eerste week van februari er ook bij)
Verjaardagen gevierd, al dan niet op afstand ;-), baby's werden geboren en zoals dat in het leven gaat overlijden er ook mensen; een ontzettend lieve barman van het café waar we in de zomer bijna elke dag gingen lunchen is er pats boem tussenuit gepiept, nog geen 40 jaar! Zo hard kan het leven zijn.
Maar ook feestjes gehad -al kan ik dat ‘jes' beter weg laten, ik heb mijn eerste kater op Rhodos overleefd! Al weet ik niet of dat iets is om trots op te zijn.
Het was de maand waar ik aardappelen stond te schillen voor mezelf, waar ik op het strand heb gelegen op mijn vrije dag. Maar het was ook de maand waarin ik mijn haren besloot te verven. Ik weet niet wie of wat, maar iets bezorgde me grijze haren hier. Afijn, dat probleem is ook verholpen. Ook was het de maand waarin het 4 (!!!) jaar geleden is dat ik terug kwam uit Ghana en het anderhalf jaar geleden is dat ik er weer naar toe ging. Verder was het ook de maand waarin ik een aanbod kreeg om in de zomer hier te blijven. Een year-round-job op Rhodos, iets waar veel mensen hier alleen maar van kunnen dromen....
Kortom, het was een maand met regen, maar veelal zonneschijn!

De tijd gaat zo snel hier dat ik dat helemaal niet in de gaten heb dat het alweer ruim een maand geleden is dat ik hier een teken van leven heb gegeven. Nog maar 7 weken werken, één week vrij en dan zet ik weer voet op Nederlandse bodem! 7 april kom ik namelijk naar Nederland!!!
Er is nog niets bekend over wanneer ik naar Zakynthos ga, maar ik zal op z'n minst wel twee weken in Nederland zijn om iedereen weer te kunnen zien! Erg leuk natuurlijk maar tot die tijd geniet ik nog steeds van mijn tijd op Rhodos. Zoals ik wellicht al iedere keer heb geschreven; de winter is anders hier. Het is nu echt een ‘behind the scenes' gevoel. Ze zijn alles aan het opknappen; hotels, supermarkten maar ook de wegen. Er worden warempel verkeersborden geplaatst! Er zijn nu alleen nog de locals op Rhodos. Af en toe komt er een cruise schip aangespoeld en zo nu en dan zie je een verdwaalde toerist rondlopen, maar dat was het!
Vol gas rijd ik 's ochtends op mijn scooter langs de zeeweg naar werk. In één zin drie dingen waar ik van geniet: vol gas, scooter en zeeweg! Ik houd van mijn scooter, de vrijheid die je daarop hebt is heerlijk! Behalve als het regent natuurlijk. Maar die weg naar kantoor 's ochtends is heel erg mooi zo langs de zee.
Nu beginnen de dagen ook langzaam aan weer langer te worden, dus het is nog nét licht als ik naar huis rijd. Ook is er dan een prachtige zonsondergang te zien, linksachter mij, dus rijd ik al achter me kijkend naar huis toe. Soms als het helder is, zie je ook de sterren en de maan boven de zee, geweldig!
En net als bij jullie, lijkt het alsof hier ook de lente langzaam aan zijn intrede doet! Door alle regen die is gevallen is het eiland groen! De afgelopen weken is er erg veel regen gevallen, maar er zijn steeds meer mooie zonnige dagen tussendoor. Het is dan ook heerlijk om dan elk zonnestraaltje mee te pikken die ik maar kan mee pikken; thuis op het balkon, lopend door de oude stad of lunchend op het werk. De muggen trouwens, lijken maar niet van het eiland te verdwijnen. Ik dacht dat die er niet meer zouden zijn in de winter, maar niets is minder waar; ze blijven me terroriseren!
En dan dit; hierboven kon je het al lezen, maar ik mag dus hier blijven in de zomer. Mijn bazin riep me binnen in haar kantoor dus in eerste instantie dacht ik 'oei!'. Maar toen vroeg ze of ik in de zomer ook hier wilde blijven. Een super kans, uit duizenden! Want dat zou betekenen dat ik hier het hele jaar door een baan zou hebben, iets wat de meeste mensen op Rhodos niet hebben! Hier kon ik een half jaar geleden alleen maar van dromen denk ik. Een half jaar geleden had ik niets eens durven dromen dat ik in de winter hier zou zitten. Maar, ondanks dit waanzinnige aanbod, heb ik er toch voor bedankt. Jullie weten allemaal hoe goed ik het hier naar mijn zin heb en dat ik hier waanzinnig geniet hoef ik jullie ook niet te vertellen. Maar voor nu, is de tijd voor mij nog niet daar om deze kans aan te nemen. Voordat ik het weet zit ik hier vast op Rhodos. Niet erg natuurlijk, maar niet nu, daar vind ik mezelf nog te jong voor. Er is nog zoveel buiten Rhodos wat nog te ontdekken valt en als ik deze baan zou nemen dan zou het betekenen dat ik me hier zou settelen (BRRR!!!!) en dat woord komt (nog lang) niet in mijn woordenboek voor.
Maar hoofdzakelijk heb ik deze keuze ook gemaakt voor het werk wat ik in de zomer weer ga doen. Na jarenlang zoeken en mijn hoofd erover breken, denken, niet weten wat ik wil, heb ik ein-de-lijk mijn werk gevonden! Het is geen werk wat ik tot mijn pensioen kan gaan doen, maar voor zolang ik dat werk leuk vind, wil ik dat doen. Alles aan het werk is leuk. Alle mogelijke combinaties van alle factoren maken dat werk geweldig. Ik wil nu nog niet binnen zitten op een kantoor voor altijd. Lekker bezig zijn de hele dag, van de ene naar de andere plaats gaan; niet langer dan een uur stil zitten. Een stukje mee helpen om de gasten die vakantie te laten krijgen die ze verdienen en zo lang naar uitgekeken hebben. En bovendien: werken op bestemmingen waar iedereen graag naartoe op vakantie gaat! Als vrije dagen net zo fijn zijn als werkdagen en als je 's middags een paar uurtjes vrij hebt maar met kriebels in de buik zit omdat je zin hebt om 's avonds weer te gaan werken, dan kan je toch wel zeggen dat je je baan gevonden hebt!
Ik heb dan ook onwijs veel zin om weer dat pakkie aan te trekken, Zakynthos te verkennen, de luchthaven op te gaan, in de bus te zitten en mensen te helpen: helpen om ze zoveel mogelijk te laten genieten! Dat is toch mooi!!!!

Maar even terug naar Rhodos en dan wil ik het even hebben over de instanties hier.
Om jullie een indruk te geven:
Service is hier iets wat ze niet echt kennen; klantvriendelijk zijn ze niet echt -of echt niet. Bij de kleine supermarktjes en kiosken zijn ze wel altijd vriendelijk. Maar bij de grote supermarkten zitten standaard chagrijnen achter de kassa waar nog geen vriendelijk woord vanaf kan!
Ook bij de bank of de IKA (zoiets als de CZ). Ze helpen je omdat het moet en oei, als ze denken dat je klaar bent, maar je hebt nog een vraag komt er een grote zucht uit! Oogcontact is ook niet iets wat ze hier snel maken.
2 uur wachten bij de IKA op een stom formulier is heel normaal hier. Ook dat je van hokje A, naar balie B, naar meneer C en tenslotte mevrouw D word gestuurd en uiteindelijk nog twee weken moet wachten tot het formulier komt (als het al komt). De IKA is echt een belevenis op zich, al zou ik wel leukere plaatsen op Rhodos weten waar ik mijn vrije ochtend door zou willen brengen. Het is standaard druk daar, het is één grote ruimte waarin het krioelt van de mensen. Aan elektronische dossiers lijken ze hier ook niet te doen; waardoor overal grote stapels met papieren dossiers liggen.

De bank: sluit maar aan achteraan in de rij als je binnen komt. En dan bedoel ik echt een rij-rij. Geld overmaken? Huur betalen? Telefoon-rekening? Gas/Water/Licht? Naar de bank of de betreffende instantie. Aan acceptgiro's doen ze niet, laat staan internetbankieren. Al bestaat dat laatste wel; maar ik ben al sinds november aan het wachten op de token waar ik al een paar keer om gevraagd heb.
Een pinpas, is iets wat hier nu pas in opkomst komt! Die krijg je niet standaard bij je bankrekening, maar die moet je aan vragen.

En dit, dames en heren, is dan ook het enige minder leuke wat ik hier op Rhodos kan vinden. Gelukkig hoef ik daar dan ook niet wekelijks te komen, dus ik kan me daar niet boos over maken. Het is frustrerend dat het allemaal zo lang duurt maar je doet er toch niets aan, dus go with the flow, uiteindelijk komt het toch allemaal goed.

Dames, heren, dat lijkt me weer een mooie afsluiter voor vandaag.
Het was me weer een waar genoegen. Nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn leventje hier op Rhodos! Bedankt wederom voor de reacties, waardeer ik echt enorm!

Filakia pola!!!

Reacties

Reacties

Bernadette

Ha Maud
blij weer iets van je te horen. Wat betreft de banken, de IKA etc. lijkt het net Egypte. Daar wordt je ook van het kastje naar de muur gestuurd. en maar wachten en wachten en dan moet je morgen of overmorgen maar terugkomen en dan begin je weer van voor af aan.Het is hier in Roermond heerlijk zonnig, maar ik ben nu aan het werk(uhum) en zit dus binnen.
Geniet nog maar van je tijd op Rhodos want de tijd vliegt
heel veel groetjes van Bernadette

Koen en Katja

Heey die Maud,

Wat fijn om weer iets van je te lezen! Duurde inderdaad eventjes ;)... wel goed om te lezen dat het goed met je gaat.
Wel vervelend dat je daar nog niet zo'n luxe hebt qua banken en IKA, enz...kan me voorstellen dat je dat mis. En geen pinpas???? Wat een ramp!!!! Haha... (als vrouw zijnde).
Maud, geniet nog van je tijd daar en tot snel maar weer!
Liefs.

Claudia

Hey Maud. Je kunt nog steeds zo goed schrijven als eerst ;) Dus mijn scriptie nakijken is geen probleem voor jou? Haha, grapje. Heel veel plezier nog, geniet ervan ;) Ik hoop dat ik later ook een baan krijg waarbij ik de kriebels heb om te mogen werken!

Liefsx

annemarie

Mooie tijd!!!
Wat leuk je verhalen te lezen.

Veel liefs van Loek,Roel, Jon en AnneMarie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!