Life is short- travel it well!

Het Griekse verkeer

Zoals beloofd, vandaag iets meer over het verkeer op Zakynthos. Niet zonder reden natuurlijk, want het is een fascinerend gebeuren, iedere dag weer, om te zien hoe alles zich met vreemde capriolen door het verkeer beweegt.
Als eerste, om jullie een indruk te geven in welke auto ik rond rijd hier: het is een rode Suzuki Alto. Een met cassettebandje. Wist niet dat dat nog bestond! Mijn collega's hebben dezelfde auto maar dan in het geel en wij zijn al vier maanden bezig om een cd-speler te krijgen in de auto. Maar goed, het is Griekenland, dus beloftes die betrekking hebben op tijd, moeten niet al te serieus genomen worden. Maar hoe gaaf zou het zijn om met mijn eigen muziekje op rond te rijden, met alle ramen wagenwijd open en ondertussen hard mee-blèrend met de muziek! Niet dat ik dat nu niet doe, integendeel. Geloof dat heel wat mensen, gewenst of ongewenst, mee kunnen genieten als ik stapvoets door een drukke straat rijd. Net als overigens in de karaoke-bar. Onze stamkroeg hier. Nooit eerder ben ik in een karaokebar geweest, maar het is erg leuk om daar naartoe te gaan, aan de bar te hangen en te luisteren naar andermans zangcapaciteiten -of het ontbreken daarvan om vervolgens, als de bar op het punt van sluiten staat, snel nog stiekem een liedje zelf te blèren.
In ieder geval, ik heb beloofd hier iets te schrijven over het verkeer dus ik ga niet verder uitweiden over mijn zangcapaciteiten die niet aanwezig zijn!

Voor ik over het verkeer ga vertellen wel nog even dit: met mij gaat het goed nu! Heb sinds zondag weinig meer gedaan dan gewerkt en in bed gelegen: de griep had mij te pakken. Heel fijn tijdens een hittegolf! Vooral om dan half tollend op je benen informatiebijeenkomsten te geven. Maar goed; ik heb me de afgelopen dagen volgepropt met asperientjes, vitaminepillen, bruistabletten en fruit en ik ben gisteravond om17 uur gaan slapen tot 8 uur vanochtend, dus ik had het blijkbaar wel nodig na al die drukte van de afgelopen maanden. Voel me al een stuk beter gelukkig!

Goed, ik scheur dus het hele eiland over met mijn kleine bak, zo'n 2000km per maand. Dit lijkt niet veel, maar wel als je je bedenkt dat Zakynthos qua oppervlakte te vergelijken is het Waddeneilandje Texel. In het begin moest ik er nog lichtelijk aan wennen dat ik niet meer op mijn scooter zat want bij stoplichten had ik nog wel eens de neiging om de rij in te halen. Ahum, gelukkig herinnerde ik mij dan net op tijd dat ik in een auto zat. ;-) Eén ding wat ik mij wel meteen afgeleerd heb: spullen op het dak van de auto leggen. Zo had ik dat een keer met mijn clipboard gedaan en net toen ik erachter kwam, terwijl ik aan het rijden was, reed ik een bocht om en vloog deze van mijn dak af en schoof ie helemaal over de grond met al mijn papieren erin. Dat gebeurde me later nog eens met een koffie, maar gelukkig stoot ik me nog geen drie keer aan dezelfde keer en heb ik mij dat snel af geleerd!
Al snel kwam ik er ook achter dat ik de meeste verkeersregels- of het ontbreken daarvan- wel onder de knie had, maar er toch ook regels waren die ik nog niet wist.
Zo heeft rechts hier geen voorrang. Die regel bestaat niet. Probeer het aan een Griek uit te leggen en hij zal je recht in je gezicht uitlachen. Zolang je op een weg rechtdoor rijdt, heb je voorrang. Totdat je bij een T-splitsing uitkomt waar je dus voorrang moet verlenen.
Zebrapaden? Die liggen hier meer voor de sier dan dat ze echt een functie hebben. Ik betrap me er al op dat ik er echt niet op let of daar iemand staat om over te steken en gewoon doorbonjour met mijn auto. Ook let ik echt niet meer op zijstraten; is het in Nederland gebruikelijk dat je dan netjes langzaam gaat rijden, hier racet iedereen er gewoon voorbij.
Snelheidslimiet, ja dat hebben ze hier; ik heb borden aangegeven gezien waar je 50 mag rijden, maar ik zou niet weten hoe hard je mag rijden als je je buiten de bebouwde kom begeeft (snelwegen/autowegen of wat voor tweebaansweg dan ook hebben ze hier niet). Dus het komt er in de praktijk op neer dat je zo hard rijd als je kan rijden op die weg: 80 of soms 100km/u. Dit wel met de reden dat ik altijd haast heb, omdat ik nou eenmaal overal op tijd moet zijn. Ik betrap mezelf er wel op, dat als ik geen haast heb, ik niet meer rustig kan rijden. Oeps!
Over verkeersborden: ik let er niet meer op, maar zover ik mij kan herinneren zijn hier op het eiland 5 soorten verkeersborden:
- een Stopbord
- een bord met de snelheidslimiet erop
- een bord waarop staat aangegeven dat je niet links- of rechtsaf moet slaan
- een bord waarop staat dat de snelheid gecontroleerd word met een flitspaal. Niet dat ze hier flitspalen hebben, maar dat mag de pret niet drukken!
- een bord. Goed, aan dit bord kan ik geen naam geven dus die moet ik even uitleggen. Het is een rond, blauw bord met een rode rand eromheen en een rode streep erdoorheen. Er staat één witte verticale streep, of er staan twee verticale strepen in. Het ene bord betekent dat je in de even maanden niet aan die kant van de weg mag parkeren, het andere bord betekent dat je niet in de oneven maanden aan die kant van de weg mag parkeren. Ik vergeet zelf steeds welk bord voor welke maand staat, maar gelukkig is dit een van de weinige verkeersregels waar de Griek zich aan houdt, dus als je op straat kijkt kun je vanzelf zien aan welke kant je wel en niet mag parkeren.
Natuurlijk zijn er, naast deze verkeersborden, ook plaatsnaam bordjes te zien. Alhoewel het probleem hiermee is dat het in de toeristische plaatsjes wel allemaal in het normale schrift wordt aangegeven, maar zodra je uit de toeristische zone komt, je meer borden tegenkomt waarin de plaatsnamen in het Griekse schrift staan aangegeven. Godzijdank kan ik mij inmiddels wel redden in het lezen van Grieks, maar die arme rondrijdende toeristjes verdwalen steevast hier op het eiland doordat ze die borden niet kunnen lezen. Gelukkig blijft het een klein eiland, dus zolang ze een klein beetje oriëntatievermogen hebben, onthouden aan welke kant van het eiland ze rijden en zien hoe de zon staat, moeten ze er verder wel uit kunnen komen.
Verder rijd de Griek standaard met één hand aan het stuur en de andere arm hangt uit het raam. Niet alleen om lekker te kunnen uitwaaien en zodat ze sneller kunnen zwaaien of woedend met hun hand kunnen maaien, ook omdat ze die hand ook nodig hebben voor het geval er op de toeter gedrukt moet worden, of de alarmlichten aan moeten. Hierin ben ik inmiddels ook helemaal geïntegreerd waardoor ik nu bijna nooit meer twee handen aan het stuur heb zitten; ook niet met in- en uitparkeren.
Grieken toeteren om 2 redenen: of ze willen daarmee zeggen: Kijk uit, ik ga je inhalen dus ga een beetje aan de kant; of ze willen daarmee iemand begroeten. Het blijft natuurlijk een klein eiland waar bijna iedereen elkaar wel kent, dus is er altijd wel iemand in de buurt om te begroeten!
De alarmlichten: als een Griek moet stoppen, dan stopt ie. Grieken zijn enorm lui en houden niet van wandelen. Dus als ze ergens spullen moeten leveren of iemand uit de auto moeten zetten, dan stoppen ze recht voor de deur. Daarbij maakt het niets uit of ie dubbel moet parkeren of op een enorm lompe plek moet gaan staan: de Griek zet zijn alarmlichten aan en gaat doen wat ie moet doen. En het mooie van alles is; dat het kan! Niemand die gaat schelden of vervelend gaat doen. Iedereen rijdt er gewoon omheen en dat is dat!
Inhalen, dat is ook nog iets wat eerder regel dan uitzondering is. Vooral nu in het hoogseizoen met al die toeristen op de weg, maar ook de Italianen, Albaniërs en Serviërs die hier op vakantie komen. Zij rijden namelijk belachelijk langzaam: 60km waar je er 50 mag! ;-) Ook zoeken ze uiteraard altijd naar de juiste weg om ineens hun stuur om te gooien zodra ze deze gevonden hebben.
Trouwens, het schijnt hier niet verplicht te zijn om aan de voorkant van je auto een kenteken te hebben. Ook zie je hier regelmatig auto's rondrijden waar geen bumper en moterkap op zit!

Wat een Griek ook doet, is bumperkleven. Hoe relaxt het leven er hier ook aan toe gaat en hoe rustig aan alles ook gaat, in het verkeer willen ze niet wachten. Als het stoplicht op groen staat, moet je meteen gassen anders heb je een boze Griek op je dak. 50 rijden terwijl het ook 80 kan? Not done!

En ik, wat moet ik erover zeggen...Ik heb het autorijden zo goed aangeleerd gekregen, maar ik denk dat ik een opfriscursus nodig heb zodra ik weer thuis kom (Sas, ga je bellen!!! ;-> ).
Zo goed had ik mij nog voorgenomen in alles niet mee te gaan, maar eigenlijk is de beste en veiligste manier om je hier door het verkeer te bewegen, om er gewoon in mee te gaan. Ik heb de meest vreemde manoeuvres en capriolen uitgehaald, waarvan ik me van te voren heilig had voorgenomen dit nóóit te doen. Ik zie zebrapaden niet meer, geef rechts geen voorrang, bumperkleef alsof ik nooit anders heb gedaan en ook mijn alarmlichten gaan standaard aan zodra ik ergens parkeer (waar ik uiteraard helemaal niet mag parkeren) en ook toeter ik er de hele dag op los alsof het niets is! Ook zet ik mijn gewone knipperlichten pas op het laatste moment aan, dus op het moment dat ik ergens afsla. Ook heb ik nog nooit zoveel ingehaald. Zoals ik al eerder schreef; ik heb altijd haast, maar er zijn ook altijd toeristen op de weg, die lekker rustig aan het rondtuffen zijn, die 50 rijden op een weg waar je 50 moet rijden. Die al ver voor een afslag hun knipperlicht aanzetten en dan toch op het laatst weer hun stuur omgooien omdat ze toch de andere kant op moeten. Die netjes afstand houden tussen de voorgaande auto, het verkeer van rechts keurig voorrang geven. Die bij zebrapaden netjes stoppen om toeristen die al 10 minuten wachten om over te steken, te laten oversteken. Die, naja eigenlijk netjes en enorm keurig rijden voor Griekse begrippen. Die eigenlijk zó netjes en keurig rijden, dat ze bijna een gevaar zijn in het Griekse verkeer!

Maar één ding is zeker, en dat is dat ik iedere dag weer, enorm geniet van het rondrijden hier. Alhoewel de wegen niet van topkwaliteit zijn (de slechtste wegen van Griekenland zijn in Zakynthos te vinden!), zijn de uitzichten fantastisch. Sommige wegen lijken op een F1-circuit met allemaal haarspeldbochten waar je lekker door kan scheuren, en ook brengen de meeste wegen je op hele mooie plaatsjes! Het is echt geweldig om hier met de auto rond te rijden. Ondanks dat ik vaak met haast in de auto zit, vergeet ik niet te genieten van die mooie uitzichten op zee. Zeker een van de pluspunten van dit werk; dat je altijd in een mooie omgeving verblijft!

Nou mensen, ik hoop dat jullie nu wat wijzer zijn geworden over het verkeer hier op Zakynthos. De volgende keer zal ik wat vertellen over dé feestdag van het jaar die eraan staat te komen: St. Dionysos dag. De feestdag van onze beschermheilige. Het word hét feest van het jaar hier op het eiland met processies, braderieën, markten en groooot feest!

X Maud
P.s. wist je dat als je een Griekse bekeuring krijgt, je deze binnen 2 weken moet betalen: dan krijg je 50% korting op de bekeuring!!!

Cool

Reacties

Reacties

Mariska

Geweldig verhaal weer Maud! Ik zie je helemaal rijden over het eiland :D Maar je bent een ding vergeten te vertellen: je aggressiviteit in de auto. Of heb je dat afgeleerd? Dat gescheld en getier als je achter het stuur zit.... Wacht maar als je terug bent in Nederland, zooo raar om je dan netjes aan de snelheid te houden. Bij mij in het dorp staan bij alle stoplichten bijvoorbeeld flitspalen. Moest mezelf echt goed in de gaten houden dat ik niet door rood reed of te hard! Het is me gelukt, maar ik moest er hard voor werken ;-)

Anyway, volgens mij gaat het goed met je daar! Je verhaal is in ieder geval weer heerlijk Mauds!

Filakia

Chantal

Ha zussie!!!

Dat is snel!!! ;)
Jouw verhaal is heel herkenbaar. Toen wij op Kreta waren en daar rondreden keken we ook onze ogen uit alleen naar hoe iedereen daar rondrijd. Is wel al een avontuur op zich!
Werk ze en alvast een fijne St. Dionysos dag!

Kussies!!!!

Jenny

Nou Maud....laat mij toch vandaag 'n bekeuring thuis gestuurd krijgen, wegens te hard rijden! Reed maar 15 km te hard...en flits!!! Geloof me, het is peperduur. Ik ben er van overtuigd, dat je je hier heel netjes aanpast in 't verkeer....anders kost 't je handen vol geld!! Hoe goed van je, dat je net zo hard meedoet met 't geraas en getoeter als de Grieken!!! Schitterend!! Teken, dat je je er goed thuisvoelt! En die rijstijl je wel ligt!! Hahaha...
Warme groetjes

Esther

En jij wilt in mijn nieuwe auto rijden??????????????????
My god, eerst maar eens naar Saskia voor een opfris curcus geloof ik.
Zo te horen vermaak jij je weer uitstekend.

X

Jess

Hahahahaha maudje, hoe ga je ooit weer overleven in het nederlandse verkeer met al die regels, oeioeioei! Eerst maar terug rijlessen nemen dacht ik zo. ;-)
Zo te lezen amuseer je je prima daar, fijn!
Xxx

Koen en Katja

Hey maud.

Het gaat goed met je lezen wij! Super!
Wel vervelend van de griep...maar gelukkig ben je er weer zo goed als, bovenop.
Is het op Rhodos ook zo geweldig qua verkeer? Zal Koen erg leuk vinden...hihi... kan hij zijn capriolen in 'real-life' vertonen...haha...
Nog ff en we zitten ook in Griekenland...duurt nu echt niet meer lang :D. Heb er ook heel veel zin in.

Maud, houd je goed en geniet ervan!
xxxx

Sas

Heeeeeeee die Maud..........
Fantastisch!!!!!!! Ik heb weer genoten en kan niet wachten om weer eens met je in een auto te zitten :) :) :) :) :) :)

Enjoy yhe ride!!

xx Sas

Omaatje

Zo zo wat enorm cool

Yup

Rechts heeft geen voorrang omdat grieken werken met stopborden. Ook op rotondes je komt aanrijden en checkt of er rechts voor jou een stopbord staat. Dan moet je voorrang verlenen. En daar zijn grieken best wel streng op. Op rotondes ook njet van uitgaan dat je voorrang hebt. Er is 1 rotonde in agr die werkt zoals heel de wereld, de rest zegt verkeer op de rotonde stopt. Idioot maar waar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!