Life is short- travel it well!

The end!

Zoals jullie inmiddels wellicht al gewend zijn, komt er altijd op het einde van mijn tijd ergens een blog met weetjes. Aangezien ik dat een half jaar geleden al heb gedaan ga ik dit niet nog een keer doen.
Deze keer een blog met tips, voor al die mensen die voor lange of korte tijd naar Rhodos willen gaan. Succes. ;-)

- Als je uit gaat eten is er altijd wel een reden om te proosten. Niet één keer, maar meerdere keren: Proost op het mooie weer van die dag, proost op de leuke muziek, proost op iets wat staat te gebeuren, proost proost proost. Iemand maakt een goede opmerking: daar proosten we op! Dan is er ook nog iets met servetten gooien. Ik weet nog steeds niet precies waarom dat gedaan wordt; ik denk als blijk van waardering. Maar kijk niet gek op als iedereen ineens met servetten gaat gooien (schone servetten uiteraard), doe gewoon gezellig mee en gooi alle servetten die je kan vinden de lucht in. Plezier gegarandeerd!

- De wijn die hier overal gedronken wordt heet ‘Retsina'. Het heeft een aparte smaak. Je vindt Retsina lekker of niet, zo simpel is het. Het wordt geschonken in kleine glaasjes, wat erg verraderlijk is. Bovendien bestel je meteen een paar flessen als je met een groep bent en aangezien de mensen hier zo zorgzaam zijn, word je glas meteen bijgevuld zodra er nog een bodem in zit. Met een leeg glas aan tafel zitten is een no-go.

- Als je 's avonds onverwachts nog een fles wijn/bier of wat dan ook moet hebben: geen paniek! In een straal van 3 straten is er altijd nog wel een winkeltje/kiosk open die je dat kan verkopen.

- Wil je Pita Gyros eten en je moet meer dan €3,- betalen daarvoor, dan word je afgezet. Zoek naar de lokale Pita Gyros tent waar je niet meer dan € 3 betaald. Daar komen vanzelfsprekend ook de lokale mensen en waar de lokale mensen eten, daar is het eten ook het beste. Dat geld trouwens ook voor de restaurants. Ben je van plan in de zomer naar Rhodos te gaan: ga eens van de toeristische weg af. De toeristische omgeving is de omgeving waar de Griek niet komt om te eten. Loop weg van de toeristische tenten en dan zul je uitkomen bij de echte Griekse restaurantjes waar je heerlijk én goedkoop kunt eten.

- Wil je echt inburgeren dan is één van de tien geboden: gij zult koffie drinken. Warme koffie, koude koffie, koffie zo sterk, koffie zo zoet. Filterkoffie, gemixte koffie, verse koffie, noem het maar op. Grieken zullen je dan ook, zodra ze je goed leren kennen, vragen om je telefoonnummer zodat ze je kunnen bellen om koffie te gaan drinken.

- Ook al ligt Turkije aan de overkant, probeer het onderwerp ‘Turkije' te vermijden. Ze hebben niet zo'n goede verstandshouding. Griekenland beweert de Souvlaki, Pita Gyros en de waterpijp uitgevonden te hebben, net als die speciale manier van koffie zetten die je vervolgens drinkt uit kleine kopjes, terwijl Turkije van dit alles hetzelfde beweert.

- Wil je hier komen wonen, dan moet je je bonnetjes bewaren voor de belasting. Bonnetjes van elke aankoop die je doet. Je moet je over je uitgaven kunnen verantwoorden om fraude tegen te gaan. Daarom krijg je ook altijd en overal, bij de kleinste aankoop een bonnetje.

- Rekeningen worden betaald bij de daarvoor betreffende instantie. Aan internetbankieren of acceptgiro's word (nog) niet gedaan. Heb je een abonnement bij Vodafone, betaal je de rekening bij de Vodafone winkel etc.

- Centrale verwarming kennen ze niet! Het is een heel normaal iets in Nederland, maar hier hebben ze de open haard, een kachel of de airco.

- Kijk er niet gek van op dat, zodra het stormt buiten, de stroom uitvalt of internet niet meer werkt. Geen paniek want dat is meestal snel weer verholpen. Wel een tip: zorg ervoor dat je kaarsen in huis hebt.

- Slaap je met de balkondeur open kun je wel het een en ander lawaai verwachten. Niet alleen jankende katten maar ook de vuilniswagen. Jawel! Klokslag 02.30 uur 's nachts word bij mij de vuilnis opgehaald. ELKE NACHT!!! Ik hoefde niet eens op mijn horloge te kijken als ik ervan wakker word.

- Houd er rekening mee dat de muggen hier vrijwel het hele jaar door zijn. Met uitzondering van juli en augustus: dan is het te heet. Gelukkig zijn er het hele jaar door spullen te krijgen in alle supermarktjes om die muggen tegen te gaan.

- Over het verkeer heb ik al veel verteld hier, maar nog wat tips: het principe ‘rechts heeft voorrang' is hier niet aan de orde. Meestal, als jij van rechts komt, heb je een stopbord en moet je voorrang verlenen aan degene die van links komt. Vooral in Rhodos-stad is dit aan de orde. Het centrum van Rhodos-stad bestaat alleen maar uit eenrichtingsstraatjes.
Grieken toeteren. Schrik hier niet van want dit is niet altijd persoonlijk bedoeld. Ze groeten dan iemand of vragen je op die manier om even aan de kant te gaan zodat ze je in kunnen halen. Dit gebeurd natuurlijk alleen op de wegen die daarvoor breed genoeg zijn.
In die eenrichtingsstraatjes vinden de Grieken het ook erg leuk om ineens te stoppen. Zodra ze bij de plaats van bestemming zijn waar een inzittende eruit moet, stoppen ze en gaan de alarmlichten aan. Ze rijden niet 3 meter verder zodat ze meer aan de kant kunnen staan en de rest van het verkeer gewoon langs kan. Nee. Knipperlichten gebruiken ze verder niet, of op het allerlaatste moment: zodra ze afslaan. Dit is erg irritant maar ik merk dat ik dit zelf nu ook doe. Whoops.

- De oude stad van Rhodos is echt een heel mooi stukje Rhodos. Vooral in de winter. Niet alleen door de oude ommuring, maar ook doordat er in de meest mooie oude gebouwen, nachtclubs zijn. Bovendien doffen de Griekse vrouwen zich helemaal op als ze uit gaan! In de winter kun je met je auto of scooter zonder problemen door de oude stad rijden. Iets wat in de zomer niet kan door al die toeristen.

- over het algemeen worden er geen afspraken gemaakt over een langere termijn dan 2 weken - en dat is al heel ruim gerekend. Plannen veranderen hier net zo snel als het weer in Nederland. Spreek je een bepaalde tijd af met een Griek; reken daar nog zeker een kwartier bij. Iets wat ik eerst erg irritant vond maar wat ik nu zonder schuldgevoel ook kan doen. Dan heb ik het wel over privé afspraken, natuurlijk niet op het werk. Dus dan weten jullie dat, voor als ik straks in NL ben!

- er zijn ook drie dingen die je moet doen als een Griek een aankoop heeft gedaan. Als het een grote aankoop was, feliciteer je hem ermee. Vervolgens vraag je hoe duur het was. Serieus, zonder gene kun je dit doen, sterker nog, de communiciële etiquette vereist het van je dat je dit doet (Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb als je een aankoop doet en een Griek je vraagt hoe duur het was!).
Zeg áltijd dat je de aankoop heel mooi vind die de Griek gekocht heeft. Hoe lelijk je het ook vind. Je beledigd de Griek anders en dat wil je niet hebben! Verder, als je je in het gezelschap van een Griek bevind en je passeert een kerk die net zijn klokken laat luiden, lach NIET als de Griek een kruis slaat. Dit kan de Griek trouwens ook doen zonder dat de klokken luiden. Dit is erg normaal en Grieken nemen het geloof heel erg serieus. Als je de Griek iets vraagt en hij knikt omhoog betekent dit ‘Nee'. Als hij ook nog zijn tong tegen het gehemelte aan doet zuigen waardoor er zo'n geluid uitkomt (weet echt niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar jullie begrijpen me wel), dan betekent dat een dikke nee. Geeft de Griek een knik zijwaarts, betekent dit ja. En zoals ik eerder ook al schreef: Verwar het Griekse woord ‘Nai' (spreek je uit als Ne) niet met de Nederlandse ‘Nee'. Ne betekent namelijk Ja. Terwijl als je ‘Ja' zou zeggen, dat zou betekenen dat je komt of weg gaat: het is een groet.

- Kom niet tussen de Griek en zijn familie. Familie staat op één, maar let op: Familie zeg ik. Niet gezin, maar familie. Ouders, grootouders, broers, zussen, schoonbroers, schoonzussen, ooms, tantes, neven, nichten, achterneven, achternichten. Ook al is iemand een achter-achter neef, dan word deze toch gezien en omschreven als neef. Grieken zijn een grote familie.

Rhodos was niet het Griekenland zoals ik mij het altijd voorgesteld had. In mijn fantasie zou ik er op een heuvel zitten, uitkijkend over een kalme zee waarin het maanlicht weerspiegelt. Witte huizen met blauwe daken, omringd door tientallen eilandjes, oude gerimpelde omaatjes die met een doek op hun hoofd en een schort voor de markt afstruinen met een rieten mandje in hun hand op zoek naar verse groente en vis terwijl de opaatjes op een houten bankje onder een dikke grote oude boom bij elkaar zitten, kijkend naar de voorbij komende mensen ondertussen ouzo drinkend en snaaiend uit een bakje olijven. Het Rhodos dat ik ken is anders, hipper en moderner. Maar met een zee die zo mooi is. Nooit had ik gedacht dat een zee zo mooi kon zijn. Dat een uitzicht nooit verveeld, ook al rijd je 2x per dag die zeeweg. Dat scooter rijden zo mooi is, feta klaar gemaakt kan worden op zoveel manieren en dat er een wijn is die retsina heet. Ik kan het, mijn excuses vooraf. Te laat komen (niet op werk natuurlijk). Zonder schuldgevoel.

Mariska, collega van de zomer was hier en zij opende mijn ogen weer met haar enthousiasme. Hoe mooi Rhodos is en hoe blij ik ben met deze kans. Het geeft energie, vooral als de zon schijnt!

Rhodos is een eiland wat mij zoveel gegeven heeft. Onvergetelijke avonden, zowel in de zomer als de winter,al die lieve mensen die ik daar heb leren kennen. Er zitten zoveel herinneringen in mijn hersenpan die er nooit meer uit zullen gaan en er zouden er nog veel meer bij kunnen komen. Maar buiten Rhodos wacht nog meer op mij. Ik weet niet wat, maar dat wil ik juist gaan ontdekken. Maar daar ga ik verder niet op in: dat kunnen jullie lezen in mijn vorige blog.Nu heb ik nog een paar dagen hier op het eiland en dan kom ik voor 2 weken naar Nederland: 22 april ga ik naar Zakynthos.

Dus mijn volgende blog zal vanuit Zakynthos zijn! Wederom wil ik jou, beste lezer weer bedanken voor het meeleven, meelezen en reageren op mijn verhalen hier op mijn site. Ik hoop dat ik jullie een stukje van Rhodos heb kunnen laten zien, in ieder geval hebben jullie een goede indruk gekregen van hoe mijn tijd -bijna een jaar (!!!) was hier op Rhodos!


Lieve mensen, efgharisto poli. Tot in Nederland of anders tot volgende maand vanuit Zanthe!
X Maud

Reacties

Reacties

Tamara

Heey Maud

Dat heb je weer mooi geschreven.
Rhodos is echt mooi!
Ik ga van de zomer weer terug!
Ben benieuwd na je nieuwe verhalen vanuit je nieuwe locatie :)

xxx

Koen en Katja

We hebben samen jouw laatste blog vanuit Rhodos gelezen en met veel plezier!
Sowieso straalt het jouw liefde voor dit land aan alle kanten uit...geweldig!!!
Over een paar maanden gaan wij zelf 'jouw' landje (eindelijk!) ontdekken, maar eerst kom je nog gezellig hier klessebesse over vanalles en nog wat.

Bedankt voor alle mooie verhalen/tips/belevenissen/enz... heel mooie geschreven steeds...

Geniet nog van je laatste paar dagen en tot snel!!!(hier in NL).
Goede reis alvast.

Liefs, Koen en Katja

Jenny

Je zou best 'n reclamecampagne kunnen voeren voor Rhodos. Het is helemaal opgenomen in je hart....!!!! De tips zijn voor de toekomstige toerist wel 'n uitkomst....zijn ze direkt op 't mooie Rhodos ingeburgerd!!! geniet nog van de laatste weekjes..en 't mooie weer!!!! En tuurlijk weer "Welkom in Nederland"....

Imke

Je hebt het allemaal weer mooi omschreven Maud! Geniet nog even die 2 weekjes in Rhodos, en alvast welkom 'thuis'. Ben benieuwd naar je verslagen vanuit Zanthe! Wat ga je daar precies allemaal doen? (we zullen het wel lezen...)

Goede reis!
x Imke

Mariska

Shit Maud! Ik mis je! Ik lees dit nu pas en word er zowaar emotioneel van hahahaha! Heel mooi geschreven! En ik weet precies wat je bedoelt. Ik ben zo blij dat ik weer een scooter heb en dat ik lekker kan rondcrossen! Die mooie zee met de golven die tegen de rotsen aanslaan met storm etc etc. Ik ben zó blij dat ik terug ben! Ik hoop echt dat je een topseizoen krijgt daar op Zakynthos, maar hoop je ook te kunnen verwelkomen in de winter!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!