Life is short- travel it well!

Arrived!

Zo, ik ben er, zal maar bij het begin beginnen met vertellen! Zal alles hier neer zetten wat ik in het schriftje heb geschreven. Begin bij donderdag!
Hahaha trouwens, Chantal, moest lachen toen ik je berichtje in mijn gastenboek las 'geniet van de luxe in het hotel'Hahahaha jij bent een grapjas...luxe hahaha! Verhaal volgt daarover hieronder ;-)

14-09
Jahaa vandaag is dé dag aangebroken!
Het is op het moment dat ik dit schrijf: 17.30 Londense tijd, 16.30 Ghaneese tijd, en 18.30 Nederlandse tijd.
We zijn net met het vliegtuig Afrika binnen gekomen, en vliegen nu boven Rotna, waar dat ook zijn moge. Ziet er in ieder geval wel droog uit! Mooi! Maar goed, zal bij het begin beginnen, wel zo logisch he! Vanmorgen zij we om half 7 vertrokken uit Zjwame en om 8.45 waren we in Brussel, wat een gezellige luchthaven is dat!
Ik haddus way to much bagage bij me! Gelukkig allemaal goedgekomen. Nadat we koffie hadden gedronken, kwam het beruchte moment van afscheid nemen. Half Brussel heeft geloof ik kunnen zwemmen van alle tranen die er gevloeid zijn ;-)
Halleeluja, toch raar hoor, dat ik jullie allemaal 4 1/2 maand niet meer zie!
Maarja dat wist ik van te voren he. Eenmaal door de douane begon onze grote reis, ons geduld werd meteen op de proef gesteld, onze vlucht had namelijk 1 uur vertraging! Ga ik eens niet met de NS, nog vertraging!

Wink

Het vliegtuig was echt een city hopper, een mini ding! Naast ons zat een hele leuke ' oma' die uit Phoenix kwam. Het opstijgen was kei sjiek! Alleen dacht ik op een begeven moment serieus dat we neer gingen storten, de kilometer teller liep omlaag, hoorde geen geluid meer van de motor, dacht: Nu zijn we er geweest, dat was het dan! Maar ik leef dus nog hahaha!
In Londen was het een heel gedoe bij de douane, schoenen moesten ook uit en natuurlijk werd mijn tas eruit gepikt. Alles eruit halen en wat bleek, flesje spa mocht niet mee aan boord!
Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in een super groot vliegtuig, op weg naar Accra dus.
Heb mijn kado's open gemaakt, en het boekje waar iedereen in geschreven heeft, is super leuk en lief, ook leuk mam / pap / zussies, met al die foto's die je erbij gedaan hebt! Kon het natuurlijk niet droog houden elke keer als ik het las! Ook mijn klas had vanalles op papier gezet, heel lief, thankx!

Nu weet ik ook hoe het is om een buitenlander te zijn, 95% van dit vliegtuig (de passagiers bedoel ik) is Ghanees! Dan val je als witte op! We hebben al vriendschap gesloten met een man uit Noorwegen, want ja...blank zijn, schept nu een band :-P
We hebben ook vriendschap gesloten met een Ghaneese jongen, hij snapt niet waarom we 4 1/2 maand naar Ghana gaan en denkt dat we het niet vol gaan houden. En bedankt he!
Ben trouwens net de Sahara gepasseert, moooi!

Trouwens, we hebben al 1 emailadres en 1 telefoonnumer bemachtigd. Sja je moet maar een hobby hebben hier he ;-)
En het lopend pardon, vliegend buffet was best te eten! En de mensen in het vliegtuig zijn heel aardig, als ze naar de wc lopen, en naast ons komen, vragen er heel veel wat we in Ghana gaan doen, echt leuk!

Zelfde dag, 7 uur later!
Zo, we zijn er.
CUltuurshock! Een woord dat nu zeker van toepassing is. Nondeju, dat heb ik echt wel. Kan alleen nog niet beseffen dat ik er ben!
Zal even vertellen hoe de rest van de dag eruitzag in het vliegtuig, tot nu in het hotel.

Rond half 9 kwamen we aan, en ik nam me voor om, als ik het vliegtuig uit kwam, de geur goed op te snuiven.
Bah dat doe ik dus ook nooit meer. We moesten buiten uitstappen en ik rook de motor, gatverderrie! And it was very hot!
Voordat we onze koffers konden halen, moesten we eerst door de imigratie dienst, daar dus weer een uur in de rij gestaan, ons geduld werd weer eens getest, easy going hier! We konden wel wat rondkijken naar al die vrouwen met zakken eten e.d. op hun hoofd en de raarste creaties kleren aan.
Onze rij schoot natuurlijk niet op, ik was wel bang dat mijn koffers pleitte zouden zijn tegen de tijd dat we ze op konden halen!
Ik was dan ook mega blij toen ik ze allebei zag staan, met de knuffel er nog aan! Ben nog nooit zo blij geweest om een stom stel koffers te zien!

Toen we eindelijk buiten aankwamen, stond er een man met een bordje met onze namen erop die ons op kwam halen. Ineens waren er 5 mannetjes! En allemaal wilden ze onze koffers dragen. Je zou denken, ' wat aardig' ! Dachten wij ook, maar natuurlijk, ze wilden er geld voor!

Rian en ik waren verdacht stil toen we richting het hotel reden. Ineens reed de meneer een zandpadje in, en ik dacht, oooh hij gaat me Maudnappen en Riannappen en dumpt ons ergens!
Maar daar was het hotel!
En je hoorde de zee ruisen, deze was aan de andere kant van het hotel, heeerlijK!
Onze kamer had ook uitzicht op zee, lekker hoor, zo slapen met de zee op de achtergrond. Was wel bang voor een tsunami want dan zouden wij wel een probleem hebben hahaha.
Accra by night is trouwens beautiful! Vanuit het vliegtuig dan, mooi hoor! Maar tis zeker een stink stad.
Toen we richting het hotel reden en we moesten wachten voor het stoplicht, kwamen er gehandicapte mensen bedelen bij onze auto, was wel eng!

15-09-2006 18.15 uur.

We zijn er! In Nkoranza. Vanmorgen zijn we om 10 uur vertrokken en om half 5 zijn we hier aangekomen. Durfde in Accra amper adem te halen bah bah allemaal vieze uitlaatgassen!
We hebben dus 6 1/2 uur gereden, die waren zo om kan ik je vertellen! Zoveel te zien en gezien.
Weet niet waar ik moet beginnen. Overal mensen, met de gekste dingen op hun hoofd, markten langs de ' snelweg' 3x gecontroleerd door de politie, als je stilstaat met de auto, mensen die als bijen op honing afkomen met etenswaren e.d.
Rare teksten achterop de ruit van de auto, die 9 van de 10 keer iets met god te maken hebben....Vreemde verkeersmanieren:
- Richting aangeven? Nooit van gehoord
- Toeter hebben ze standaard hun hand op,
- inhalen voor je de bocht omgaat
- inhalen voor je op de top van een heuvel bent en dus niet kan zien of er iets aankomt...
- etc etc etc.

Doordat ik de hele weg met het raampje open heb gezeten, is dus mijn echterarm verbrand....nouja zeg, en dat terwijl ze zon niet eens scheen! Ofja, hij scheen wel, maar achter de wolken natuurlijk! Hehe!

Op het moment is het 28 graden, regent het en onweert het. Het is pikke, pikke donker!
En het heeft heel weinig geregend de afgelopen maanden, daardoor is er minder electriciteit, dus om de zoveel tijd is het 'light's off' en gaat alle electriciteit uit. De electriciteit halen ze namelijk uit Volta Lake. Maar ja, als Volta, bijna geen Lake meer is, is er minder electriciteit he!

We gaan zo met de andere vrijwilligers eten, wij zitten alleen in een gastenverblijf, niet in het vrijwilligershuis, die is namelijk vol!
Trouwens, hier lopen gewoon ezels, geiten kippen e.d. Genoeg te eten dus, hahaha!
Enugh over de reis e.d.
Als jullie willen weten hoe het met mij gaat op het moment....goed!
Nee, nu lieg ik. Zit nog middenin de cultuurshock, zoveel gezien en meegemaakt, moet alles op een rijtje zetten.
Zo'n mega verschil met Nederland, is vanuit thuis geen voorstelling van te maken. Ik voel me eigelijk neutraal, niet very happy, maar ook niet diep in de put ofzo.
Is gewoon ff een kwestie van alles hierboven op een rijtje zetten en mijn plaatsje vinden hier.
Ik realiseer me nu wel al, hoe f*cking (sorry voor het taalgebruik) goed we het hebben thuis.
Denk nou niet dat ik ga zeuren, of een cliche verhaal ga voeren, maar het is wel zo!
Deze mensen, zijn gelukkig met een hutje van klei, minimaal eten, en vooral, elkaar!
En wij, rijke westernaren, zijn pas gelukkig met een dik inkomen, een dure auto onder de kont, merkkleren etc!
Denk nou trouwens niet dat ik die knop al heb omgezet en al geniet van mijn klein hutje, alle beestjes en alles hier. Het besef is er alleen al wel.
Ik wou dat jullie het allemaal ook konden ervaren, maar aangezien dat niet zal lukken, zal ik jullie zoveel mogelijk proberen over te brengen van het bijzondere in indrukwekkend leven hier. Zal soms moeilijk worden, want sommige dingen zijn niet uit te drukken in woorden, of foto's.

16-09-2006 11.20 uur.
Zooooo ik zit in het internet cafe, lekker slowly internet maarja het doet het!
Nkoranza is anders dan ik me had voorgesteld, zeg maar gerust erger.
Wat een armoede, lijkt net alsof we in Bokrijk zijn! (voor diegene die Bokrijk kennen dan) nouja dus back to the future!
Overal ambachtelijk werk hier. Enne pap, had je bijna een tractor gekocht, wil ik wel doen, moet je hem alleen zelf komen afhalen ;-)
De mensen zijn heel aardig, kleine kindjes die voelen aan me, om te voelen of het blanke echt is, allemaal zwaaien en mijn handje vast houden, wat een poepige drolletjes zijn het! (wat een woordenschat weer van mij)
Sjaa verder geen nieuws denk ik...
Ben trouwens wakker geworden van kippen. Als ik ergens een hekel aan heb om wakker van te worden, zijn het kippen.
En heb me 'gedouched' dat betekend hier: Onder een kraantje met emmertjes hahaha.
Ben ook nu bezig met de foto's, duurt alleen lang! Dus ik stuur ze door naar mijn zus, die zet ze erop!
Tot de volgende keer allemaal!

Maud!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!