Life is short- travel it well!

Happy Motje :-)

En daar ben ik weer!

Eerst even een vraagje aan de Appie delegatie die op mijn feest was geweest en zo fijn een puzzel voor me heeft gemaakt, waar ik de plu nummers moet matchen met het brood en vlees.
Waar blijven de oplossingen????? En nu i het toch over Appie heb, zo te lezen vinden 'mijn' klantjes het er nu maar saai, maar hee, waag het niet om naar de Edah te gaan he!


Wist je dat je hier ook afhaal-Ghanees hebt? Geen afhaal-chinees, maar afhaal-ghanees....jammie! Dinsdag gegeten en het was lekker! Rijst met kip en een of andere derrie erover. Smaakte goed. Maar ik ben dan ook geen moeilijke eter ;-)

Ik heb mijn eerste stage week achter de rug, en ik vond het super!
Het zijn lange dagen, vooral op de daycare, maar dat is het driedubbel en dwars waard...
En op de vraag als ik al leuke Ghaneese mannen ben tegengekomen kan ik nu zeggen: JA!
Ken er 2 waar ik helemaal verliefd op ben en ik wil ze allebei mee naar huis nemen.
Ze heten Moses en Kwabana. Ze zijn alleen een beetje jong, en uhm ik moet ze af en toe helpen op het potje te zetten, en ze kunnen boefjes zijn, maar voor de rest zijn ze scheetig!!!!!
Misschien moet ik het kleine detail erbij vermelden dat ze nog op de daycare zitten! Hahaha ik weet dat je eigelijk geen favorieten mag hebben en het taboe is om dat te zeggen, maar sja ik heb gezegd hier eerlijk te zijn in mijn verhalen dus dan ben ik dat ook. En zolang je dat niet te veel laat merken ten opzichte van de andere kinderen, who cares. Ik had gisteren gelachen met Moses, hij zei de hele tijd: Halleeluja en Amen! Hahaha hij was zeker naar de kerk gegaan!

Donderdagavond hebben Rian en ik mooie sterren gezien. En nee, niet van de drank.
De lucht is gewoon zo mooi hier 's avonds, we zijn ons op de grond gaan liggen en hebben denk ik wel een uur daar gelegen, je kon de melkweg ook goed zien. Zag nog net geen vliegende schotels voorbij vliegen!

Ik had maar 2 boeken meegenomen omdat ik dus over de kg's zat, maar hier hebben ze iets heel handigs!
Een boekenkast vol met boeken. Als je er een boek in doet, mag je er een uithalen, en er staan er redelijk veel in, dus kan ik evengoed lekker lezen.
Ik was gister dus een ' nieuw' boek aan het lezen in bed, voor ik ging slapen, en ik lag op mijn buik.
Ik was helemaal verdiept in mijn boek, tot ik ineens een kopje zie verschijnen bovenaan mijn boek.
Aaaaaah! Er kroop een kei groot dik vet eng beest over mijn boek! Ik heb mijn boek dus op de grond gegooid en ben diep onder de dekens gekropen, ik voelde het wel overal kriebelen!

Enne Rita Verdonk, als je dit leest kun je trots zijn op me, ben bijna helemaal ingeburgerd (ahum, niet overdrijven Maud)
Ken al redelijk wat woordjes. Het is zo leuk om Twi (zo heet het dialect hier) te praten tegen de mensen, ze vinden het helemaal geweldig als je dat doet.

Ik zal even, voor de mensen die het interessant vinden, het rooster erop zetten hoe de dag eruit ziet bij de daycare (dagopvang). En voor de mensen die het niet (meer) weten, ik werk met gehandicapte kinderen.
8.00 ontbijt, helpen met eten geven. Ik help Lazarus, die een hele aardige moeder heeft, ze leert me ook Twi!
9.00: de kinderen van de daycare gaan op de donkeyar, de naam zegt het al, een kar die getrokken word door een ezel, geweldig!
9.30: Potjes training! Joepie! Meestal is het dan al te laat hahaha! Heb mijn broek al vaak onder de plas gehad.
10.00: Buitenactiviteit
10.30: Pap eten
11.00 Binnen activiteit
11.30 Weer potjestraining
12.00 vrij spelen
12.30 weer helpen met eten geven
13.00 de kinderen gaan slapen, dus dan hebben we pauze
15.00: Zwemuurtje....dat is zo leuk! Super is dat, met de kinderen zwemmen!
16.00: Disco, ze maken muziek op Afrikaanse drums, en dan is het dansen geblazen!
17.00: Alweer helpen met eten geven....
En dan ben je klaar, moe, uitgeput, maar voldaan, en happy!

Owja wat ik ook nog even snel wilde vertellen (neem me altijd voor kleine verhalen te schrijven, maar dat komt er nooit van) is dus over de sponsoring.
Als de zandbak af is, en we hebben nog geld over, dan kunnen we het hutje waar we doen spelen, schilderen met leuke dingen, en als er dan nog geld over is, dan word er een recht pleintje aangelegd, waar ze op kunnen fietsen, want nu zijn de paadjes niet zo heel recht en ook niet zo heel goed (zwak uitgedrukt hahaha).
Maar ik denk dat we dit wel allemaal kunnen doen, want ik heb 400 euro's die ik kan geven en Rian 150 dus dat is 550 euro bijelkaar en dat is veel geld hier!!!

Ooh moet trouwens natuurlijk ook vertellen waarom ik zo happy ben....heel simpel, omdat het gewoon super leuk is hier! Kan nog uren over de kinderen blijven doorkletsen, hoe geweldig poepig ze zijn,maar dat gaat ook vervelen ;-) Enne ja...heb mijn plaatsje wel gevonden hier, lekker lollig en gek doen met de kinderen. Heeeerlijk! Trouwens, dat wil niet zeggen dat ik me 24/7 happy voel, soms, 's avonds denk ik wel eens, oh my goooooood was ik maar thuis, in Swalmen, dan kon ik iedereen weer zien. Maar dan meteen erachteraan denk ik, jij gek! Swalmen en iedereen heb je al 19 jaar gezien en kun je nog genoeg zien, maar dit, Ghana, de cultuur, de mensen, de kindjes en alles, is maar tijdelijk, en daarom moet ik alles dubbel zo hard in me op snuiven en alleherrineringen goed bewaren zodat ik niks vergeet.
Zo'n bijzondere manier vanleven is het hier!
Ik voel me trouwens net zo'n meisje uit de Herbal reclame als ik me aan het douchen ben, alleen dat meisje heeft geen uitzicht op geiten, schapen en ezels hahaha. Het toeval wil dat ik ook nog Herbal shampoo gebruik hihi!
Ben er weer vandoor, en ik weet nu het Ghaneese woordje voor doei ook, dus bij deze:

Mah Krow!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!