Life is short- travel it well!

Kerk geweest

Gisteravond werden we uitgenodigd om voor het huis van Bob en Ineke te gaan zitten. Alle stoelen stonden in een kring, dus wij dachten, dat net als de vorige keer ten dat was, er een feest was!
Maar nee, er kwam een Ghaneese priester aan! En we hebben dus een kerkdienst meegemaakt, die half christelijk was, en half Joods, Bob is namelijk Joods en aangezien het afgelopen week nieuwjaar was bij de Joden, was er dus een kerkdienst.
Was opzich wel leuk om mee te maken, zo in de open lucht, met alle kinderen erbij, met ezels, geiten, honden en kippen die door de kerkdienst heen zich laten horen! En natuurlijk werd er ook muziek gemaakt met de trommels en dan gingen de kinderen helemaal uit hun dak, zelfs de kinderen die normaal heel stil en teruggetrokken zijn, gingen helemaal los, was geweldig om te zien!

Donderdagavond, hebben we bij Bob en Ineke gegeten. Het was echt heel gezellig, midden op het gras hadden ze een tafel neergezet. Er was ook nog een Cubaanse arts komen eten. Lekkere spaghetti hebben we gehad, jam jam! Er zat ook vlees in, maar wil eigelijk niet weten waarvan het was!
Gister moest ik eigelijk bij de workshop werken en Rian bij de daycare, maar aangezien we allebei net het andere leuker vinden, hebben we fijn omgeruild!
Gister toen ik dus bij de daycare zat, was de lunch laat klaar voor de kinderen. Aangezien ik altijd help met eten geven, moest ik ook wachten. Moses was voor de verandering weer op mijn schoot gekropen. Ik ging liedjes zingen voor/met hem, en ineens lag hij te slapen...zeker 15 minuten heeft die zo gelegen!
Kon zo wel de hele middag blijven zitten met hem, hij lag zo lief! Ondertussen kwam ook Ema (afkorting van Emanuel, er zijn een hoop Emanuallen hier dus ze krijgen afkortingen) bij me uithuilen, hij had ze namelijk over de oren gekregen. Zat ik met 2 kinderen op mijn schoot....
We hebben helaas pindakaas geen zwemuurtje gehad met de kinderen, donderdag is het zwembad schoongemaakt geworden dus het stond leeg. Maar gister was het light's off, en de waterpomp voor het zwembad werkt op stroom dus kon er geen water gevuld worden! Jammer!

Nu ik het toch over Pindakaas heb: Donderdag had ik hier ook een stukje geschreven, en erna ging ik naar de markt om booschappen te doen. Lisa, de duitse vrijwilliger, had me gevraagd om pindakaas mee te nemen. Nouja is goed he, ben dan toch in het dorp!
Ik dus aan de vrouw bij een broodkraam gevraagd voor peanut butter.
'What do you want? What is peanut butter'
zei ze. 'Well, it's like Blue Band (hebben ze hier ook!) but then it's dry, brown and there are peanuts in it!'
Zij wist het niet, dus riep ze over de markt of iemand het wist. Een jongen wist wel waar ik moest zijn (ik was trouwens alleen op de markt, zonder een andere vrijwilliger). Hij liep met me mee naar de chemical shop. (apotheek hier)
Ik zei al tegen hem dat dat daar toch niet te krijgen was! Maar hij wist het zeker. Vooruit dan maar, ik die chemical shop binnen. Ik vroeg het aan de mevrouw achter de balie, zij moest lachen! En ze riep iets in het Twi en ineens stond de winkel vol met mensen die me allemaal uit aan het lachen waren!
Maar daar was al een andere jongen die wél wist waar ik moest zijn. Mijn hoop nam al toe.
Nadat we 15 minuten over de markt gewandeld hadden, en al bij zeker 6 kraampjes naar binnen waren gegaan, en nóg niemand wist wat het was, heb ik het maar opgegeven. Nou blijkt achteraf dat ze het geen peanut butter noemen, maar groundnut pasta! Dus dadelijk ga ik poging 2 wagen, een vrijwilliger heeft me al uitgelegd hoe ik bij het kraampje kom waar ze het verkopen (er is er maar 1) dus ik heb goede hoop!
De jongen die met me over de markt was gewandeld, vroeg, toen ik ging, wanneer ie me weer kon zien. Uh niet???? Hahaha heb 'm heel netjes en beleefd afgepoeierd.

Door het dorp lopen is nog steeds leuk hier, de kinderen blijven Obruni! (blanke) roepen en voelen aan je of het blanke echt is, en lopen een stukje mee, heel leuk!
Morgen ga ik hoogstwaarschijnlijk vlechtjes zetten!!!!!

Gister had ik een kaart gekregen, van thuis! Hij is in totaal 11 dagen onderweg geweest.
Voor al die andere die hun fanmail/kerstkaarten/dierendagkaarten/pepernoten/vuurwerk/rookwolken naar me toewillen sturen:
Maud Steinbusch
Pcc/Hand in Hand
P.o. Box 120
Nkoranza BA Ghana.

Doet me trouwens denken aan een, niet al te snuggere vrouw bij het IBG, toen ik mijn formulieren inleverde bij de IBG, om wat dingen te wijzigen, wat betreft mijn stufi enzo, begreep die mevrouw maar niet dat ik niet een gewoon adres op kon geven ipv deze postbus. Ik zei al, we zitten in de middle of nowhere, af en toe is er een huisje, maar er zijn geen straten! 'Ohw ja, dus jullie wonen in de postbus?' Aaargh! Niet zo slimme mevrouw was het.

Zo dit was het weer voor vandaag...tot de volgende keer, met weer nieuws, verhalen en foto's!

Mah Khrow,
Maud

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!