Life is short- travel it well!

1 maand hier

Vandaag, zaterdag 14-10-2006, ben ik alweer 1 maand in Ghana, als je me vraagt waar die maand gebleven is en wat ik allemaal gedaan heb, heb geen idee. Dan zou ik zelf deze site door moeten lezen. Sjonge jonge deze maand is echt omgevlogen! Niet normaal.
Het is trouwens 35 graden nu. Hoorde dat het in Nederland 18 graden is. Begint al lekker herfst te worden he!
Dat hier nu het regenseizoen is, zullen we weten ook. Het is natuurlijk vervelend als er regen valt, maar als het 's avonds blijft flitsen, flits na flits, dan is het echt heel mooi.
In Nederland ga je, na het eten, TV kijken, wij gaan bliksem kijken! Hahaha maarja het is dan ook heel mooi!
Alleen gister, hoorde je de regen aankomen, dus Rian en ik gingen heel snel terug naar ons huisje, maar we hadden 1 minuut eerder moeten gaan, want wij renden heel hard, maar toen begon het te regenen! We waren van dat kleine stukje naar ons huisje, helemaal doorweekt!

Ik had zondag al verteld over ons avontuur met de taxi he. Ik was alleen vergeten uit te leggen, wat hier een snelweg is. Nou een snelweg, is niet anders dan een snelle weg. Een weg waarover je rijdt, omdat die snel is. En die weg is snel, omdat heeeeeeel weinig mensen hier een auto hebben, en je dus amper ander verkeer tegenkomt. Omdat je dus geen file's hebt en nergens lang hoeft te wachten, is het een snelleweg. Bedenk me net trouwens, dat ik nog geen stoplichten gezien heb hier! Och ze hebben toch hun eigen regels erin hier.



Ben trouwens vanmorgen hard op mijn snufferd gegaan. Ik liep, heel rustig, met mijn boekje naar buiten. Nog voor ik bij de tafel aankom, lig ik ineens op de grond! Het eerste wat ik dacht, was: 'oooh hopen dat niemand het gezien heeft' het tweede was: 'Nondeju, dat doet pijn'. Hele scheur in mijn broek en weer een wond op mijn knie erbij. Spreek ik net mijnmoeder op MSN, en het verteld, het eerste wat ze denkt is dat het van de drank kwam hahahaha. Heb eerlijk waar, nog geen druppel aangeraakt hier (alcohol bedoel ik daarmee dan he). En ik hoorde ook dat mijn eerste pakketje onderweg is! Joepiedepoepie!

Vandaag is trouwens ook voor het eerst, dat ik wat langer heb kunnen slapen. Werd om 9 uur wakker, een persoonlijk record van me hier. Maar voelde me wel meteen een beetje lui, omdat het leven hier rond 5/6 uur begint!

Zal ook eens even vertellen wat ik, naast werken, de rest van de dag doe.
Ik sta om half 8 op, dan doe ik de dingen, die je 's morgens doet! Aankleden, wassen, eten (als ik iets wegkrijg, het witte brood begint me langzamerhand de neus uit te hangen) ennuuh ja wat doe ik nog meer, voor de rest niks want dan is het al 8 uur en moet ik beginnen.
Als ik een lange pauze heb (bij de daycare en special program van 13.00 tot 15.00) dan ga ik eerst wat eten, soms nog even het dorp in, en anders een boek lezen en lekker rusten tot het tijd is om weer te beginnen. Als ik bij de workshop zit, dan heb ik maar 1 uur pauze en dus heb ik tijd om wat te eten en even te zitten en dan moet ik alweer beginnen.
Als ik klaar ben bij de daycare en het special program, is het 6 uur (8 uur jullie tijd) en dan is het al donker aan het worden, klokslag half 7 is het donker hier. Soms ga ik nog wat lezen of een spelletje doen met Rian, en dan gaan we naar het vrijwilligershuisje om te eten.
Bij de workshop, ben ik al om 4 uur klaar. Meestal ga ik dan wel nog naar het zwemuurtje om lekker af te koelen en dan doe ik vanalles en nog wat....lezen, naar het dorp, spelletje doen, etc en dan rond 7 uur eten bij het vrijwilligershuisje.
Na het eten, doen we soms nog kaarten en koffie drinken bij het vrijwilligershuisje.....en erna gaan Rian en ik naar ons eigen huisje en dan naar bed!
Dan weten jullie dat ook weer!

Ik liep trouwens donderdag door het dorp, zag ik een kapsalon. Niks vreemds he, maar weet je hoe deze heette: 'The Lord is my Shepherd'. Origineel, zo zie je ze in Nederland niet!

Jullie raden trouwens noooooooit wat we woensdag en donderdag gegeten hadden.
Dinsdag zaten we zo te denken, wat we woensdag wilden eten, en toen kwam eentje ineens op het idee: Boerenkool en Wortelenstamppot! En het smaakte goed. Was wel grappig om zo iets typisch Nederlands te eten!

Rian en ik hadden gisteren gekookt, rijstballen met satesoep (again!) Maar we wilden er ook vlees door doen, dus moesten we naar de vleesmarkt. De vleesmarkt is gewoon een winkel, ergens binnen, werd ons verteld. Nu zie je misschien een winkel voor je, met witte betegelde muren, mooi vlees achter de toonbank etc. Forget it!
De vleesmarkt, is een ruimte, iets groter als een klaslokaal. In die ruimte zitten mannen, rondom aan de muur, aan tafels. Op die tafels lag een snijplank en een mes, een soort van ouderwetse weegschaal, en natuurlijk vlees. Of beter gezegd: Delen van een koe!
Ik vond het echt heel leuk daar! Heb mijn ogen uitgekeken. Voor diegene met een zwakke maag, die moeten er echt niet heen gaan. Overal vliegen en het rook natuurlijk ook niet zo fris. Het zag er ook niet zo hygiënisch uit, maar ja, het is nog altijd geen Nederland he. Je zag ook overal koeienkoppen liggen en de ribbenkast???? Of hoe heet zoiets, ja in ieder geval....de ribben met het vlees eromheen lagen er. Weet echt niet hoe zoiets heet, de ribbenkast? Hebben koeien een ribbenkast? Sjonge laat ook maar zitten, jullie zullen wel weten wat ik bedoel.
Genoeg over de vleesmarkt!

Heb donderdagavond, bij een tweeling, die bij Hand in Hand wonen om voor kinderen te zorgen, Twi-les gehad (Twi is dus de taal die ze hier spreken!) En het was lachen!
Eerst kreeg ik een foto album te zien, met allemaal foto's erin van vrienden en familie van hun.
Bij een foto vroeg ik aan Grace: 'Is that your mother?'. Grace: 'No! That's me'. Hmmmm oeps! Hahaha maar ze kon er gelukkig wel om lachen.
Ze vinden het wel grappig dat ik ook van een tweeling ben, maar kunnen niet begrijpen, dat mijn tweelingzus niet naar Ghana komt. Dus Esther, je weet wat je te doen staat!!!!


Maar heb al wat aardig wat woordjes geleerd, is leuk om zo te kunnen communiceren met de kinderen bij Hand in Hand, die alleen Twi kunnen praten.
EN EN EN!!! ik vertelde de vorige keer, over dat ik na werd geroepen he, Obruni (blanke) ben bij toeval aan het tegenovergestelde woord gekomen.
Ayuba, een jongen bij Hand in Hand, wil altijd overal de kleuren van weten. Dus wees ie een keer naar mijn huid. Ik zei: ' Yeah that's Obruni!' en toen wees ik naar zijn huid, en vroeg ik wat dat was, en zei hij: 'Obibini!' weet ik dat ook weer.

Ik geloof dat ik vandaag alles door elkaar aan het vertellen ben hier, want ik heb nu iets over woensdag te vertellen.
Ik zat in de workshop en Linda, een Ghaneese vrouw die er helpt, was een liedje aan het zingen.
Ik kon het liedje, want de kinderen zingen het ook altijd. Bij mijn weten, was het een Ghanees liedje. Dus ik vroeg aan Linda, of ze het liedje in het Engels wilde vertalen voor me, zodat ik wist wat er gezongen werd. Keek ze me heel raar aan! Wat bleek nou, het is een Engels liedje....En toen wist ik even niet waar ik moest kijken hahahaha.

Ik vind dat ik weer genoeg heb verteld voor vandaag.
Mah Krow!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!