Life is short- travel it well!

Sint in Ghana

En daar ben ik weer! Wat een leuke week hebben we achter de rug!
Dinsdag was onverwachts Sinterklaas langsgekomen. Ik heb hem dan niet gezien, maar de kado's wel!
Een paar vrijwilligers hadden allemaal kleine dingetjes gekocht, en ingepakt in kranten en toen gingen we het sinterklaasspel doen.
Dat wil zeggen,

Men neme een stuk of 10 vrijwilligers, dobbelstenen en een doos met kado's.
Men gaat rond de tafel zitten en begint met dobbelen.
Als je 1 gooit en 6, mag je een kado pakken, bij 6 mag je je kado ook openmaken.
Als je 2 gooit, moet iedereen zijn kado aan de persoon geven die links van hem zit.
Als je 3 gooit, moet iedereen zijn kado aan de persoon geven die rechts van hem zit.
Als je 4 gooit, mag je een kado bij iemand anders stelen.
Als je 5 gooit, mag je een pepernoot eten.
En zo dobbel je om de beurt door, tot alle kado's uitgepakt zijn.
De kado's waren allemaal dingen die we nodig hadden in het vrijwilligershuis. Zoals kruiden en opscheplepels, snoepjes, zeep, handcreme, tandpasta, etc! Wel grappig.
Woensdag, gingen we bij een Cubaanse arts, pizza eten. En het was goddelijk, heerlijk heerlijk.
Met alle vrijwilligers gingen we naar zijn huis hier. Het was de eerste keer dat ik binnen in een echt huis was in 3 maanden tijd. En hij had er banken instaan. Als je 3 maanden lang alleen op een plastic tuinstoel of houten krukje zit, is een zachte bank super lekker. Iedereen die erin zat, zat dan ook bijna te snurken hahaha.

Nadat we trouwens zondag terug kwamen van internet, zijn we in Techiman een tankstation binnengelopen, want het scheen dat ze er lekker ijs hadden.
Maar ze hadden er veel meer!
Overal koekjes, deodorant, 2 liter bakken ijs, alcoholische dranken...echt een walhalla. Vanmiddag gaan we ook met een aantal vrijwilligers naar Techiman om er gewoon rond te lopen.

Nu komt kerstmis er echt bijna aan, nog bijna 2 weken en dan is het zover. Echt gek hoor, want een witte en koude kerst zal het voor mij zeker niet worden!
Wel draai ik af en toe een kerstcd en dan krijg ik wel de feeling. Heerlijk. Van een van de vrijwilligers, komen de ouders met kerstmis hierheen, dus ze vroeg wat we wilden eten met kerst, dan kunnen die dat meenemen. Lekker lekker.

Het Ghaneese engels, je kunt er boeken over volschrijven!
Zo zeggen ze altijd 'aksing' ipv 'asking'. En het verschil tussen 'he'en 'she' begrijpen ze ook niet.

En verder....het droge seizoen is begonnen dus het word steeds heter, al heeft het sahara zand ook de kou meegenomen. De 'ven'doen we niet meer aan 's nachts, anders is het te koud! Vooral 's morgens en 's avonds is het koud. Ohw pardon, niet koud, fris! 25 graden vinden we koud, maar als je het vergelijkt met Nederland, is het hier fris. We verbeteren ons zelf er altijd in hier.

Op mijn fotosite staan nieuwe foto's, van de jurken die ik heb laten maken (volgende week een foto van als ik de jurken aan heb) en van de disco hut die we geschilderd hebben. De dieren die je ziet zijn made by me! (Zegt ze met trots)

Zei ik trouwens vorige week dat mijn ouders zeiden dat ik volgende maand al terug kom, ik had het er deze week over met mijn Ghaneese collega's, en ik zei dat dat al zo snel leek. En toen zei een Ghaneese collega: Volgende maand? Je gaat volgend jaar naar huis! En daar had hij helemaal gelijk in. Het is nu 2006, en volgend jaar, als het 2007 is, dan kom ik ergens naar huis.


Ik ben er weer vandoor, ik ga nog even het dorp in en dan naar Techiman.

Mah krow,
Afia Maud

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!