Life is short- travel it well!

Happy New Year!!!

En toen zaten we in 2007...het jaar dat ik naar huis kom! Iedereen de beste wensen!
Ik hoop dat iedereen veel plezier heeft gehad zondag en maandag.
Zijn er dit jaar ook weer goede voornemens gemaakt?
Ik was even serieus aan het overwegen om een alcohol vrij jaar te hebben in 2007. Toen herrinerde Rian me eraan dat in februari carnaval is. Hmm. Toen begon ik al te twijfelen. Maarja toen het 00.05 uur was werd er me een glas champagne in de handen geduwd wat ik natuurlijk niet kon weigeren....misschien dan maar in 2008....?
Ik zal even bij het begin beginnen.
In Nederland is kerstmis zondag, maandag en dinsdag geweest. Op de PCC is het de hele week feest geweest!
Woensdag hadden we feest van Mikesap. Dat is een restaurant waar Ineke en Bob elke dinsdag gaan eten. Ze nemen elke week andere kinderen ermee naartoe. Om iets terug te doen, organiseerde Mikesap een feest voor PCC, met muziek, een stereoinstallatie (zie foto's) en eten!
Het was echt een super gezellig feest!
En vrijdag stond op het programma: Pool Games. Dus wij (de vrijwilligers) dachten, spelletjes in, en met water doen. Dus toen wij om 2 uur richting het zwembad liepen, wisten we niet wat we zagen!
We zagen allemaal water door de lucht vliegen. De caregivers hadden een watergevecht. Wij dus ook meteen erin springen en we werden ook meteen onder water gesopt. Ik ging ook even mijn waterballonnen halen, die Rian en ik gevuld hadden. Dus toen ik de waterballonnen het water ingooide, naar de caregivers toe, kreeg ik ze ook weer van alle kanten teruggegooid!
Nou dat was onze kerst week, heel gezellig dus en vol met lekker eten.

Zaterdag zijn we met alle vrijwilligers (Rian, Piet, Annemiek, Marije, Lisa, Bernt en ik) naar Lake Bosumtwi gegaan, dat ligt net onder Kumasi.
6 uur gereist voor we er eindelijk waren. En toen nog naar een Hotel lopen in de brandende zon. Marije wist wel een hotel want ze was er al eens geweest. Dus na 1/2 uur lopen waren we er eindelijk. We hadden niet gereserveert, en -je raadt het al- ze had alleen nog een 3-persoonskamer. En we waren met 7....Het was trouwens een hele rare eigenaresse van het hotel. Een duitse mevrouw die eruit zag alsof ze 24/7 onder invloed stond. Maar goed. Zij was aan het wachten op een groep van 6 mensen die ook dezelfde dag zou komen, maar ze zou kijken of ze de groep kon bereiken.
Dus ze pakte de telefoon, maarja er was geen bereik dus kon ze niet bellen. Toen pakte ze de sataliet telefoon, maar het was light's off, dus kon ze daar ook geen gebruik van maken. Even later was het Light's on, dus kon ze bellen, maar de contactpersoon van de groep van 6, had de gsm uit.
Even later vroeg ze: 'er heet toevallig niemand van jullie Marije he?'
Uuuuh Jawel! Dus de kamers waren voor ons...we waren zo blij, we zagen ons het hele stuk weer teruglopen in de felle zon!
Hoe dat nou zo allemaal kan?
Inge, een vrijwiliger die een aantal weken geleden hier is geweest, is naar Lake Bosumtwi gegaan en heeft voor ons gereserveerd. Maar wij hadden geen telefoonnummer van haar, dus we hadden niet meer kunnen horen of alles goed gegaan was. En we wisten niet voor 100% zeker of ze erheen zou gaan. Maarja, blijkbaar dus wel!!! En we hadden een superrelaxt huisje. Rian en ik hadden samen een kraak-2persoonsbed. Met een gevlochten dak en een waaier, voelde me net Floortje Dessing, kijk altijd vol jaloezie naar haar programma...maar nu kon zij jaloers op mij zijn ;-) !
En toen gingen we naar het meer kijken. Heel mooi. Alleen kon je slecht zien waar het meer ophield en de overkant begon. De Hammatan is nog bezig en het word steeds erger. Je kon de overkant dus niet zien. Maar we hebben ondanks dat, heerlijk kunnen zwemmen en relaxen in de hangmatten. Al kun je daar niet met 2 personen inzitten, dat hebben Piet en Annemiek geweten, toen ze er samen inzaten, begaf de arme hangmat het! Ineens hoorde we: Kkkkkkrrrrrrrrrrk. En daar lagen ze op de grond.
We hebben trouwens ook lekker gegeten daar. Ook oudejaarsdag. Vooraf salade, toen pasta met kip met mozerellakaas en als toetje een fruitsalade in een kokosnoot! Ohw en nog een coctail van vers kokossap met bacardi...jammie!
Na het eten zijn we gezellig op het strand gaan liggen. Niet alleen omdat het gezellig was, maar ook omdat we zelf wijn en chips hadden meegenomen en je die niet mag nuttigen in het hotel.
En toen was het elf uur, dat betekent, nieuwjaar in Nederland!!! Daar hebben we even op geprooste en 1 uur later was het zover, nieuwjaar in Ghana. Het enige wat je hoorde was het gejuich van ons en het klotsende water. Voor de rest, stilte! Geen vuurwerk!
Maar ineens schoot er een pijl de lucht in, het hotel had een paar vuurwerkpijlen! Dat was wel heel bijzonder.
Toen de pijlen op waren, werd het kampvuur aangestoken en hebben we gezellig om het kampvuur gezeten.
En toen werd het tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag wilden we weer zu hausse reizen!
De volgende dag was om half 10 'al' ontbijt. De ene nog brakker als de andere zag je binnen komen lopen.
Uiteindelijk vertrokken we rond 11 uur en om half 6 waren we weer thuis. Ja het is echt een thuis, PCC. Elke keer als ik town ben geweest en weer terug kom, ben ik blij om er weer te zijn. En als je merkt dat de kinderen het ook leuk vinden om je te zien, word je helemààl happy! Sja nog maar 8 dagen werken en dan gaan we er vandoor. Ik heb heel erg veel zin om dan nog 2 weken te reizen en om nog wat te zien van Ghana. Als we die 2 weken zouden werken en dan op de zaterdag vanuit hier naar Accra reizen en dan meteen terugvliegen, zou ik niet leuk vinden. Nu kun je nog wat zien van Ghana en er rustig afscheid van nemen. Want het afscheid nemen komt heel dichtbij, zeker het afscheid van PCC. Heb ik helemaal geen zin in! Zoals ik net al zei, dit is toch 4 maanden mijn thuis geweest. Echt mijn thuis. Ik noemde het thuis, het voelde als thuis, het was een thuis. En de week van de 'laatste keren' komt er ook al aan. Laatste keer dit, laatste keer dat....brrr.
Ik ga volgende week nog heeeeel veel foto's maken, en ik heb nog een schriftje waar ik alle caregivers wat in laat schrijven. En volgende week ga ik extra veel tijd nog doorbrengen met de kinderen. Zaterdag zal ik denk ik nog wel een beetje op de site zetten, maar dat is dan de laatste keer vanuit Nkoranza, de zaterdag erna wil ik met de kinderen doorbrengen.

Goed en dan nu wat anders....We hebben nog steeds sponsorgeld over. We hebben er dus al de disco hut van geschilderd, de kerstpyama's van laten maken en de zandbak. Nu hebben we dus nog geld over, en vrijdag gaan we met iedereen van de pcc, naar de Kintampo watervallen! Heb er heel erg veel zin in, super gezellig. Zal heel veel foto's maken en deze zaterdag erop zetten.

Ben er weer vandoor, even nog boodschappen doen.

Mah krow,
Afia Maud

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!