Life is short- travel it well!

Het weer, ongedierte en eten

Hallo allemaal!

Allereerst: bedankt voor alle reacties. Het is heel fijn om zo ver weg te zitten en te weten dat je verhalen gelezen word en dat mensen aan je denken, bedankt daarvoor!!
Ik ben er weer even met een kort verhaal maar wel met foto's! Dus kijk even in mijn album voor foto's!
Er staat ook een foto op van een Kever. Mocht je het nog niet weten, dat is mijn droomauto. Toen ik afgelopen zondag met Dorcas (caregiver) in het dorp liep en die zag staan, werd ik helemaal blij en zei ik tegen haar dat ik er een foto van wilde maken. Vervolgens begon zij me kei hard uit te lachen! Blijkbaar is het hier echt not done om in een kever rond te rijden. Het is alleen voor mensen die echt een auto nodig hebben maar geen betere auto kunnen betalen. De kever wordt hier ook ' kakkerlak' genoemd! Zij begreep dan ook niet waarom ik de Kever zo geweldig vind hahaha!
Verder gaan alle dingen wel z'n gangetje hier. Het regenseizoen is nog bezig, waardoor het 's avonds vaak regent, maar toevallig regent het vandaag ook, waardoor meteen het hele leven plat ligt. Kinderen gaan niet naar school, er word niet gewerkt, etc! Moeten we in Nederland eens doen. Wat wle leuk is, is dat je de regen aan hoort komen. Tegen de tijd dat je dat hoort en je nog geen schuilplaats hebt, weet je dat het te laat is om er een te zoeken. Binnen een mum van tijd ben je helemaal doorweekt en zie je geen kip meer op straat. Het is, als het droog is, wel lekker warm hier, ik denk zo'n 35 graden, maar 's nachts koelt het flink af. Hierdoor ben ik al een paar keer 's nachts mijn bed uit gegaan om de ventilator uit te zetten. Brrrr!!!
Ook al is het overdag zo warm, denk nou niet dat ik poepiebruin terug zal komen. De zon vermijd je juist. Je bent de hele dag bezig met de kinderen,maar je gaat niet met een kind in de zon zitten, dat is te warm. Bovendien hoorde ik dat je hier sowieso minder snel bruin word omdat we recht onder de evenaar zitten hier en je dan de zon recht op je krijgt. Dit in tegenstelling tot in Nederland, waar de zon schuin op je gericht is.

Het ongedierte
Ik hoopte al dat de muggen de vorige keer genoeg van me hadden gehad, maar niets is minder waar. Ondertussen ben ik gestopt met muggenbulten tellen (de teller stond op 26 muggenbulten) en onderttussen zijn er nog heel veel bijgekomen.
Zelfs toen ik in Accra net 5 minuten buiten het vliegveld stond, had ik al een muggenbult te pakken. Ik zal wel een bepaalde aantrekkingskracht hebben.

Tongue out

De bulten jeuken ook ontzettend, maar ik weet wat die stomme dingen in combinatie met krabben eraan + bacterieen in de lucht kan veroorzaken. Dus ik weet er goed vanaf te blijven. Dan maar wat jeuk hebben he!
Wat hier naast de muggen veel rondkruipt, vliegt, loopt is veel, heel veel!
Veel vogels, kippen, poezen, honden, ezels, geiten, ratten, muizen, koeien, schapen, spinnen (hele grote!), hagadissen, vleermuizen...Soms hoor je iets ritselen in de struiken maar wil je echt niet weten wat daar in zit! Zondag wilde ik gaan slapen en toen hoorde ik iets in mijn bed ritselen, maar na eeng rondige inspectie had ik niks gevonden. Tot ik net mijn hoofd op het kussen wilde leggen en uit de kussensloop een kever schoot. Aaargh!!! En niet zo'n kleine zoals we die in NL kennen, nee een tientonner!

Het eten
De kinderen op de PCC hebben het heel goed. Er komt water uit de kraan en ze krijgen 3x per dag iets te eten. Wij, als vrijwilligers, komen ook niks te kort moet ik zeggen!
Water kunnen wij alleen niet uit de kraan drinken ivm bacterieen, in plaats daarvan kopen we zakjes gezuiverd water van 500ml.
Brood is er ook hier in Nkoranza; er is 2x per week bruin brood te krijgen en voor de rest eten we wit brood. Beide broden zijn heel klef en zoet. Zonder pitjes of welke toestanden dan ook. Op het brood word banaan of pindakaas gegeten. Als er naar Sunyani of Techiman gegaan word, kunnen we ook nog jam/chocopasta halen. Maar vind het zelf onzin om alleen voor wat pasta of jam 2 uur te reizen!
Verder eten we best gevarieerd; we hebben een eigen keuken in het vrijwilligershuis en koken dan ook zelf. Meestal iets van rijst/pasta met een of ander groenteprutje erover. Ook hebben we bakbanaan waarvan we frietjes maken en hebben de andere vrijwilliger laatst echte aardappels gevonden, ook lekker!

Zo, ik heb jullie gezegd dat het maar een kort verhaal zou worden en ik heb woord gehouden. :-)
Hoop dat ik in het weekend dan nog iets te vertellen heb! Heb ook nog een paar leuke filmpjes gemaakt, maar die kan ik er niet opzetten. Als ik in het weekend meer tijd heb zal ik dat uitvogelen.
Bye byee!!!

Reacties

Reacties

Jenny

O jee....dat je tegen al die muggenbulten kunt!! Heb je niets meegenomen om erop te smeren?? En dan zo'n kever in je bed! Zou ik ook niet zo vrolijk van worden. Wel fijn, dat de nachten koel zijn!
Het eten smaakt je dus goed! Wel heel anders dan in Nederland....!!!
Harte-groetjes en geniet maar van alles....!! Ook van de kevers en muggen...
Jenny

Imke

Oei... muggenbulten... Moeilijk om vanaf te blijven.. Ze weten mij ook altijd te vinden dus weet goed hoe dat jeukt... Wel knap dat je er vanaf kunt blijven.. Maar goed, inderdaad, de gevolgen zijn om van te juichen dus dat kan wel een doorslag geven om er toch echt niet aan te krabben !

Het weer hier vandaag is kei warm en benauwd geweest.... Op t moment staat hier de airco en de ventilator aan.... Inmiddels is het gigantisch aan het betrekken, en hoorde dat het in het zuiden van het land al hevige regen en onweersbuien zijn... Die trekken dadelijk hierheen... Wordt gezellig vanavond dus ;)

Iekk... grote spinnen??? Daar wil ik niks van weten !!! Blergh... je kunt me alles in de handen geven, behalve spinnen... de kleinste spinnetjes veroorzaken al heel wat ... stress bij mij hahaha !!!

Knap van je hoor! Dat je het daar zo vol houd... Ik zou zeggen, geniet er nog lekker van, en kom maar op met het volgende verslag ! :)

x Imke

Katja

Hey Maudjuh!
Leuk weer eventjes tussendoor wat van je te horen!
Mooie foto's ook! Krijg je een beetje een indruk van het hoe en wat allemaal...zeker met jouw verhalen erbij!
Hier regent het op dit moment ook flink met onweer! Maar het is wel bloedjeheet: 26/27 grade... Maar zal wel minder worden nu het regent!
Maud, tot snel!
xxxx

Riny Spinhoven

Ha die maud,

Wie haar grenzen verlegt, geeft de wereld nieuwe energie.
Lieve Maud, deze slogan vindt ik nou echt bij je passen. In Ghana geef je de kinderen echt weer nieuwe energie, als je hun blije gezichtjes ziet.
Heb nou echt een gevoel erbij, dat ik over je schouder mee kan genieten van dit alles.
Ga zo door met je leuke verhalen schrijven en houd het lekker spannend voor iedereen!
Toppie hoor, voordat je het weet, heb je zo een boek vol! Veel liefs van Tante Rien uit het verre Ridderrkerk!

Joyce

Ik vind het knap van je hoor, leven tussen dat ongedierte.. Ik doe het je niet na haha!

Maar wat balen dat je weer zoveel gestoken bent door de muggen:( Heb je niet iets meegenomen van thuis om erop te smeren?

Nou meid, nog veel plezier daar!

Liefs Joyce

Chantal

Ha zussie!

Leuk zeg de foto's erbij!!! Vooral de foto waarop je samen met Moses op staat is helemaal het einde!
Ik had net mam aan de telefoon en ze vertelde wat je plannen misschien zijn daar! Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden!
Hou je onze website trouwens ook nog een beetje in de gaten? Hier komt nu ook een aantal keren per week nieuws enzo op! Kijk maar als je tijd hebt en het internet het daar toelaat! ;)

Kussies

Chris

haha wat een beestenbende daar, dat is wel even iets anders dan in Nederland. Ennuh ik zou je als ik jou was niet schamen voor die kever, dat zijn gewoon grappige auto's :D. Zijn de nieuwe kindjes al een beetje aan je gewend of gaat dat niet zo snel? Ik ben ondertussen terug uit Noorwegen waar ik een supertijd heb gehad, nu nog een beetje werken en in augustus weer vakantie. Hou je goed en het beste !

esther

HAAAAAAAAAAAA zussielief!
Had je sms nou ontvangen? En had je mij gebeld dees daag?
Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen, en wat is Mozes grooooot geworden.
Aan je foto te zien geniet je er met volle teugen van!!!
Ga je echt Rat eten.....

Liefs...Esther

piet.schoenmakers@home.nl

Lieve Maud,
gezellig Maud, dat we naar je toe kunnen komen met dit berichtje, hier in Swalmen alles oke, het regent voluit pijpenstelen. Rien en Anton zijn hier op bezoek en vanavond gaan ze weer weg.
Tegen die tijd, dat je weer naar Nederland komt, breng me dan een mooie collier mee en voor tante Rien een mooie lap stof uit die streek.
Geniet voluit van je verblijf en heel veel liefs van Oma en Opa uit het verre Swalmen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!