Life is short- travel it well!

Legendarische avonden, obruni vs. obibini en hygiene

Allereerst was het heel lekker wakker worden vanmorgen. Nog half in dromenland hoorde ik vaag iemand mijn naam roepen. Toen ik een beetje meer wakker was, besefte ik dat het Moses was. Hij was naar het vrijwilligershuis gelopen en stond aan mijn deur te kloppen en mij te roepen. Zo lief!!! Gelukkig noemt hij me wel weer bij mijn naam (spreekt ie uit als ' Mauuuhs'). Van de week begon ie me ineens ' Obruni' te noemen, terwijl hij dondersgoed mijn naam weet. Obruni betekent blanke. Als tegenwoord zei ik dan ' Obibini' tegen hem, wat dus zwarte betekent. Dat vind hij op z'n beurt weer niet leuk, dus al snel was hij gestopt met mij zo te noemen.

En alweer bedankt allemaal voor de reacties, mails, etc!! Dat waardeer ik heel erg. :-)
Ik heb er weer foto's opgezet, sommige zijn erg donker, maar het duurt sowieso al eeuwen om foto's van een camera te laden, laat staan om deze op internet te zetten, laat helemaal staan om die nog eens te gaan bewerken.

Legendarische avonden
Iedereen kent het wel, je hebt een avond waarvan je weet, deze is of word legendarisch. Deze avond zal niet alleen jij, maar ook de mensen om je heen, nog lamg blijven heugen.
Zo ook woensdagavond. Ik ging op stap met Maartje & Susanne, 2 caregivers, 2 amerikanen, 2 ex-caregivers van mijn tijd en nog 1 amerikaan die op de pcc werkt.
We gingen naar de place to be hier in Nkoranza: de Flamingo Spot, jawel! Het was erg gezellig n de alcohol vloeide dan ook rijkelijk.
Toen ik weer thuis kwam 's avonds, had ik enkele notities opgeschreven waarvan ik in eerste instantie geen idee had wat ik ermee bedoelde:
1. natte kont
2. gevallen
3. Amerikanen reuze leuk foto's
4. pittig eten blussen met alcohol is geen goed idee
5. ben de tel kwijt
6. zij kunnen ook drinken
7. bier dopjes
8. rat. poep.
9. deur niet open
10. hoofd schouders cleanen teen
11. close your eyes and ears
12. 5 happen

Na goed nadenken etc. kwam ik achter de betekenis van dit alles:
1. natte kont
Mijn natte kont kwam doordat ik in de eerste de beste stoel neerplofte toen we thuis kwamen. Doordat het geregend had en de plastic stoel in de regen gestaan had, had ik dus een natte kont.
2. gevallen
Door de regen was de terugweg erg modderig. Ook was het pikkedonker en had niet iedereen een lampje bij zich. Dus ineens lag ik op de grond. Dit verklaarde ook meteen mijn vieze benen en broek. ;-)
3. Amerikanen reuze leuk foto's
We hadden dus 3 Amerikanen bij ons. Deze vonden het reuze leuk om stiekem foto's van ons te maken. Sommigen zijn niet geschikt voor te publiceren, op de andere wacht ik met veel plezier tot deze mijn mailbox binnen ploffen.
4. pittig eten blussen met alcohol is geen goed idee
Het eten was heel pittig! om je mond te blussen pak je dus wat je voor handen hebt, in mijn geval Smirnoff Ice. Het eten bleef echter de hele avond pittig...need I say more???
5. ben de tel kwijt
Lalalalalaaaaa wat zou ik hiermee toch bedoelen.
6. zij kunnen ook drinken
Nog steeds heb ik geen idee wat ik hiermee bedoel en wie ' zij' zijn.
7. bier dopjes
Blijkbaar kun je er leuke spelletjes mee doen en is het leuk om 2 bierdopjes in je ogen te doen en daar een foto van te maken. :-P
8. rat, poep.
Rat: dat had ik gegeten die avond. Ook wel grasscutter genoemd hier.
Poep: daar rook de rat en bijbehorende saus naar.
9. deur niet open
Susanne kreeg de deur niet open toen ze terug kwam van de wc. Ofja wc, een betonnen hokje buiten met niet eens een gat in de grond.
10. hoofd schouders cleanen teen
Het liedje hebben we aan de Ghanezen geleerd en zo zongen ze het. Ook hebben we nog Rosanne gezongen en een liedje van Jan Smit. Iets over benen en volgen tot aan haar tenen of zoiets.
11. close your eyes and ears
Een Amerikaan ging als afsluiting het afsluitend gebed doen. Waarop we voor de grap niet alleen onze ogen dichthielden maar ook onze oren. Op dat moment was het hilarisch, in nuchtere staat klinkt het behoorlijk idioot hahaha!
12. 5 happen
Van de saus die bij de rat zat, was nog veel over, dus moest iedereen er 5 happen van nemen. Maar ik vond die saus echt ranzig en na 4 happen had ik er genoeg van, anders was ik bang dat die rat, saus en Smirnoff Ice er weer uit zouden komen. ;-)

Tot slot kwam ik er nog achter dat ik de 2 ex-caregivers opdracht had gegeven om mij te bellen als ze gaan rooftop-dancing. Dat gaan ze elke week doen en blijkbaar vond ik dat een hele leuke activiteit om zelf ook eens te gaan ondernemen. Ik hou nog niet eens zo van dansen! Hahahaha!

Obruni vs. Obibini
Als blanke blijf je altijd opvallen in Ghana, dat vind ik een van de minpunten hier. Overal waar je komt word je nageroepen en aangestaard. De kinderen in het dorp zingen het volgende liedje als ze je zien:

'Obruni koko maah ching,
Ja fedjerde gong gong'

De eerste zin betekent: Blanke, witte, goede morgen. Dat goedemorgen zeggen ze overigens ongeacht of het 's ochtends, 's middags of 's avonds is.
Wat de 2e zin betekent weet ik niet, dat schijnt niemand echt te weten. Of ze weten het wel en is het iets beledigends of zo!
Een caregiver heeft me het tegenliedje geleerd:
' Obibini tjum tjum maah joh,
Ja fedjerde gong gong'
Wat betekent: Donkere, zwarte, goedemiddag!

Zo zijn er ook nog de volwassen obibini's die je woorden naroepen om te checken of je Twi kunt spreken. Als ze dan merken dat je verstaat wat ze zeggen, zijn ze helemaal blij. Zo vragen ze bijvoorbeeld: O kwo hehn? (Waar ga je heen) Als je dan terug zegt: Mi ko djom (ik ga naar de markt), zijn ze helemaal door het dolle!
Maar soms vragen/vertellen ze vanalles waarvan ik niet 100% weet wat ze ermee bedoelen. Op de goede gok geef ik dan maar reacties die vaak nog goed zijn ook. Hilariteit alom dan. ;-)

Hygiene
Mensen met smetvrees, blijf waar je bent en kom vooral niet naar Ghana toe!
De meeste kids zijn verkouden, dus snotneuzen all over the place. Niezen in je gezicht etc. Inmiddels ben ik zeer ervaren in snotneuzen afvegen met het T-shirt van het betreffende kind. Zakdoeken kennen ze dan ook niet hier. Als ze iets uit de neus weg willen hebben, kan het zo maar zijn dat je met iemand aan het kletsen bent en hij/zij ineens een rochel uit de neus snuift die rakelings langs je af schiet.
Ook hebben ze geen washandjes, waardoor ik afgelopen week met mijn blote handen Moses' kont en benen kon wassen omdat die onder z'n eigen diarree zaten.
Lisa, mijn eetkindje, geef ik -behalve 's ochtends want dan krijgen ze pap- zoner bestek te eten, met mijn handen dus. Uiteraard wel met de rechterhand. De linkerhand is de onreine hand hier, daar veeg je je bips mee af. Al het andere, zwaaien, eten, hand schudden etc. doe je dus met de rechterhand.
Ook bestaan luiers hier niet, dus als je een onzindelijk kind op de schoot heb is hier het principe: when you gotta go, you gotta go! Op het einde van de dag zijn je kleren echt smerig.

Nu ik dit allemaal zo opschrijf lijkt het net een grote ranzige bende waar ik me in bevind. Maar dat is het helemaal niet! Je raakt er ook zo aan gewend en je moet er niet moeilijk over doen. Waarom zeiken over een smerige broek als je allemaal van die lieve kinderen om je heen hebt. Al die dingen zijn maar een fractie van alles wat je de hele dag mee maakt. Alle andere dingen hebben de overhand en als de dag erop zit is het leuker om terug te denken aan die blije koppies dan terug te dnekenn aan de pisbroek die je aanhebt en toch weer uitgewassen kan worden!

Tot slot, mocht het je interesseren; gister ben ik me er eens goed voor gaan zitten en heb ik mijn muggenbulten geteld. De teller staat op 57 muggenbulten. ;-)
Zo dat was het weer voor vandaag. Vanmiddag gaan we naar een begravenis toe, alleen heeft niemand die ik tot nu toe gesproken heb ook maar enig idee van wie die begravenis is. We zullen zien!
Morgen gaan Maartje en Susanne weg en ben ik t/m donderdag de enige vrijwilliger, dat zal raar zijn!

Nou mensen, nog een fijn weekend en tot komende week ergens!
Xxx

Reacties

Reacties

Chantal

Ha zussie!!

Alles goed daar zo te lezen hé! Geweldig verhaal weer. Heerlijk om te lezen! Wat betreft alle 'viezigheid' wat betreft kinderen, ik kan me er wel het een en ander bij voorstellen. Hahaha! Maar dat vergeet je inderdaad zo als je de snoetjes om je heen ziet die zooooooo onschuldig kijken :)
Leuke foto's ook weer! Ze geven goed weer wat je allemaal meemaakt. Het beeld dat ik me ervan kan bedenken word zo wat preciezer.
Ik heb vandaag trouwens weer de jurk mogen passen. Ik kan niet wachten tot het zover is!!!

Geniet ervan!!
Kussies
(en een dikke knuffel van Luna zoals ze die jou altijd geeft) ;)

Jenny

Het is telkens weer genieten van jouw verhalen, Maud!!! Zo vol humor binnen 'n zo'n basaal gebeuren!
Tjonge...57 muggenbulten!!!! Ik was al lang dood geweest!!! En hoe heerlijk op 'n zo'n onbevangen manier de snotneusjes te poetsen!!!!'
Je gaat beslist nog 'ns ooit 'n boek schrijven!!! Je hebt dan genoeg ervaringen opgedaan!!!
De foto's vind ik prachtig!!! Je geeft heeeeel goed jouw indrukken weer mbt. Ghana en je belevingen! Plus...je geeft ook te kennen....hoe graag je er bent!!!
Lieve groetjes en tot de volgende keer
Jenny

Imke

Nou Maud, dat is me weer een verhaal zeg.... Handig dat je nog gauw die punten op hebt geschreven toen je thuis kwam na het stappen... Anders had je zelf, en wij natuurlijk ook niet, geweten wat jij nog in die nacht hebt uitgevreten :p

En wat betreft de hygiene daar... Tsja... Het is me moeilijk voorstellen om de diarree af te vegen met je eigen handen, of om snotneuzen af te vegen met shirtjes... of om 'standaard' een plasbroek aan te hebben.... Maar enigszins kan ik het ook wel begrijpen, als ik dan die koppies zie op die foto's, dat dat zeker wel opweegt !

Ik ga gauw je andere foto's eens bekijken !!! Tot het volgende verslag ! :)

xxx Imke

Enny

Hallo Maud,
Leuke foto's hoor, wat een leuke snoeten!
Jij bent wel echt een care- geefster!! als ik zo lees hoe je die verzorging van de kids allemaal doet.
Ik wist niet dat je ook kunt stappen in Ghana!
Je verhaal is weer hartstikke leuk deze keer.

Katja

Hey Maud,

We zijn net terug van de 'zwarte cross'. Ik kijk mijn mail en zie dat er weer een verhaal van jouw staat te wachten! Heerlijk....
Geweldig ook hoe je schrijft! Wij krijgen echt een heel goed beeld van alles zo! Zeker met die foto''s erbij!
Hygiene kan ik me ook vanalles bij voorstellen: sowieso al via mijn werk...maar zeker nu zo naar de zwarte cross...vreselijk! Maar goed, moet eerlijk zeggen het wende na een paar dagen ook wel...
Leuk ook je verhaal van opstap gaan!
Maudjuh, ik ga ff-tjes genieten van onze rust...gaaaap!
Tot snel!
xxxx

Clau

Hey Maudje!
Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt zeg!
Jij hebt toch altijd van die mooie verhalen hé.
Daar kan ík zelfs mijn aandacht bij houden & gewoon
ALLES lezen. Komt door jouw leuke verhalen.

Zo te zien is niet alles rozengeur & maneschijn,
maaaar het is wel een droom die uitkomt.
Het klopt zeker; Ik kan me niet voorstellen dat jij al voor de wekker naast je bed staat te stuiteren om op te staan. Ik kan me namelijk nog al te goed die nacht herinneren dat we naar Istanbul vertrokken en hoe jij als zombie die slaapkamer kwam uitgestrompeld. Naomi en ik dachten van; WAT IS DAT?! Maar het was Maud.

Het lijkt me echt super om daar te zijn. Ik heb geen smetvrees, maar wel vrees voor verschillende beesten en dan zeker in mijn bedje. Dus zal het wel niets voor mij zijn vrees ik? Toch denk ik dat je heel veel leert wanneer je daar bent en dat je dan ook ziet hoeveel wij wel niet verwend zijn met alles. En dat wij ons zo gelukkig mogen prijzen met wat we allemaal wel niet voor voorzieningen hebben.

Ik ga zometeen je foto's bekijken, ben even bezig geweest met je verhalen lezen want ik was namelijk 2 weken op vakantie hé ;). Maar vanaf nu ga ik al je verhalen met spanning & enige sensatie bijhouden.

Maud, het ga je goed! En als je nog een reisgenootje zoekt die bang is voor beesten en net zo kan stuiteren als jij op vakantie (zoals je weet), kun je mij lekker stuiterend bij je hebben in mijn gewone bui.
Ik mis je wel hoor. Zodra je terug bent gaan we met z'n 3en nog wat doen hé!

Hele dikke kussen uit Zeeland voor Maudje in het mooie GHANAAAAAA!

Joyce

Mijn god, 57 muggenbulten!!! Heb je niet ontzettende jeuk enzo nu? Hopelijk is het wel minder erg dan de vorige keer, die waren enorm toch?

En gezellig lam avondje daar gehad dus :D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!