Life is short- travel it well!

Zes dagen tot Zwitserland!

Hallo allemaal!
Zoals je waarschijnlijk wel weet, vertrek ik over een paar dagen voor het gehele winterseizoen naar Zwitserland, dus vanaf dan kunnen jullie mijn belevenissen volgen vanuit de sneeuw!
Het voelt een beetje als hoogverraad tegenover Ghana en Egypte om hier mijn verhalen neer te planten over mijn ervaringen in Zwitserland. Maar de grote lijnen zijn hetzelfde: ik ga naar het buitenland om daar te verblijven voor langere tijd en alweer met kinderen bezig te zijn.
Hoe het binnen in die lijnen ingekleurd is verschilt echter. Ik ga nu naar de kou, sneeuw, après-ski! Ik ga betaald werk verrichten binnen een hotel. Dus ik ga nu als ‘kindermädchen' werken met kinderen die de luxe hebben om met hun ouders op vakantie te gaan.
Wat een verschil met Ghana, waar ik met kinderen leefde (het woord ‘werken' zal ik niet in mijn mond nemen) in hun vertrouwde omgeving, die geen ouders hebben en nog nooit van het woord ‘vakantie' gehoord hebben.

Ook die kou, brrr dat zal wel erg wennen worden voor mij, het kan me normaal gesproken niet warm genoeg zijn! Ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen in de kou.

Wink

Tijdens het werken zei een omaatje tegen mij: 'Word tijd dat die winter eens voorbij is!' (Alhoewel die nog moet beginnen, maar goed, dat terzijde ;)) Mijn antwoord: 'Ja inderdaad, al die kou, heb wel zin in een hele hete zon.'
Uuuh even later dacht ik meteen: Wat zeg je me nou??? Waar ga je binnenkort heen, naar de kou!
Tja, dat is al een heel punt op zich, ik, zonaanbidder, -het kan me niet heet genoeg zijn- naar de k-k-k-kou! Dus voor degene die mogelijk denken dat ik weinig spannends ga beleven, eat yor heart out!!! Blijkbaar zit het nog niet helemaal in die hersenpan van me dat ik over een week naar Zwitserland verkas. Tussen de bergen op een enorme hoogte waar de sneeuwgarantie van kracht is...Ben benieuwd hoe het me gaat bevallen in de kou. Toch wel leuk om je grenzen (letterlijk+figuurlijk) zo op te kunnen zoeken!
Cool
Er ligt nu trouwens al een dik pak sneeuw daar in Disentis, waardoor ik een gegarandeerde witte kerst heb, maar ik heb een sterk onderbuikgevoel dat Nederland ook een witte kerst gaat beleven dit jaar...


Even een uitleg over het hoe wie wat waar wanneer waarom:
15 december ga ik naar het Zwitserse plaatsje Disentis. Spreek je uit als: Die-sen-tiés.
Disentis ligt in de regio ‘Graubünden' en is een klein gehucht (rond de 2500 inwoners) wat nog niet zo heel erg toeristisch is en daardoor des te mooier. Tenminste, mijn ervaring leert zo dat dat zo is. Die plekjes die nog niet zo ontdekt zijn door de grote massa zijn nog puur en echt, dat maakt het nog zo mooi!
In Disentis ga ik werken in een hotel genaamd: Disentiserhof. Bij het hotel hebben ze een kasteel gebouwd van 5 verdiepingen wat geheel beschikbaar is voor de kinderen! In dat kasteel ga ik werkzaam zijn t/m ergens in maart.
Disentis ligt op een dikke 1000 meter hoogte. Ter vergelijking: Swalmen ligt op 26.9 m hoogte, en Vlissingen op 3.5 meter. Dus waar je ook zit nu, kijk even uit je raampje en bedenk dat ik zo'n 1000 meter boven je zit. Best een endje!

Wink

In Zwitserland spreken ze trouwens een aantal talen zoals Duits en Frans en menigeen dacht dan ook dat ik in een Duitstalig gedeelte kwam te zitten. Niets is minder waar...ook kom ik niet in het Franstalig deel te zitten. In de regio Graubünden waar ik dus zit, word Reto-Romaans gesproken.
Watte?
Surprised

Ja juist, zo zat ik ook.
0.5% van de Zwitserse bevolking spreekt deze taal als hoofdtaal en natúúrlijk zit ik net in dit deel. Reto-Romaans is een taal dat, nja ver van de Romeinse maar ook Italiaanse taal af stamt (mocht het je interesseren!). Sjee Wikipedia heeft me veel uitkomst geboden.
Wink

Vind het opzich niet erg want ten eerste is mijn Duitse kennis ook niet om over naar huis te schrijven en ten tweede, als er iets is, wat ik in Ghana geleerd heb, is dat je altijd, overal en met iedereen kan communiceren. Ook al begrijp je geen drol van wat diegene allemaal zegt, expressie zegt 1000x meer dan woorden. Nu zal dat over de telefoon wat lastiger gaan hahaha maar face2face zal het wel loslopen en is dit iets waar ik mij niet zoveel zorgen over maak.

Heel even wat foto's om dingen wat duidelijk te maken:
Dit is de route (met de tijd aangegeven) die ik per trein ga afleggen richting Disentis:

Waar hetA-tje staat, daar is Disentis.



En hier de pistekaart!


Ziezo,tot zover mijn laatste bericht voor nu vanuit Nederland! Aanstaande maandag vertrek ik met de trein vanuit Venlo -> Düsseldorf -> Disentis, een treinreis van +- 11 uur, die erg mooi schijnt te zijn, vooral het laatste stuk. Dat tijdens het laatste stuk de zon al onder is, is stiekem een beetje jammer.
Eigenlijk zou ik met drie collega's meereizen die naar Oostenrijk gaan, maar doordat dit voor mij dan vijf uur omreizen zou betekenen, gaat dit voor mij niet door.

Tot zover alle facts over Disentis en omstreken. Niet een heel spannend verhaal maar ik zie het maar als een licht opwarmertje en een soort van intro.

Wink

In de volgende verhalen zal ik geen feiten meer noemen maar enkel doorverwijzen naar deze blog indien nodig en in plaats daarvan verhalen vertellen die spannend, leuk en hilarisch zullen worden (trouwe lezers weten dat vast wel!
Wink
).
Na de Ghana-Egypte-Ghana soap gaan we nu verder met nieuwe afleveringen vanuit Zwitserland! Geen herkenning, geen terugzien maar een nieuwe blanke start!

Zo, nu rest me alleen nog om puin te ruimen in mijn kamer, alle zooi uit te zoeken en bij elkaar te zoeken, Sinterkerst vieren met mijn familie, nog een laatste feestavond met twee van mijn zussen en uiteraard afscheid nemen van mijn bijbaantje bij Appie...na 7 jaar broodjes gebakken, kaas gesjouwd en vlees gesneden te hebben op de zaterdag en in de vakanties, zit het er nu dan toch echt definitief op! Zaterdag is mijn laatste werkdagje en ben wel stiekem benieuwd of ik erna in een After-Appie-Zwart-Gat zal vallen of dat ik met mijn hoofd meer in de Zwitserse wolken zal zitten....We will see!!!

Will be continued...!!!
Bis später vanuit de schnee!!!
Xxx Mot
P.s. hier rechts onder het kopje 'Blijf op de hoogte' kun je je emailadres invullen zodat je automatisch een bericht krijgt in je mailbox zodra ik een nieuw berichtje hierop heb gezet, erg handig!

Reacties

Reacties

Katja

Waaaaaah!!! Nog ff....
Veel plezier zaterdag bij je laatste werkdag en een hele goed reis gewenst maandag!!
Ik blijf je volgen....haha...
xxx

imkatjuh

Zo zo zo Maud... nog even en dat zit jij heerlijk in de sneeuw...
Spannend hoor ! Net wat je zegt; totaal anders natuurlijk dan je voorheen gewend was... KOU KOU en KOU... wat zal jij het in het begin KOUD hebben !
Maar..... al het andere zal er vast wel tegenopwegen ;)

Heel veel plezier, en je weet, ik blijf trouwe lezer ;)
Greetz, Imke

Chantal

Nou, nu komt het alweer erg dichtbij hé! Gaat ineens erg snel! Maar erg spannend voor jou! En tuurlijk komt het allemaal goed! Dat komt het altijd!

We maken er samen nog een gezellig weekend van en dan gaan we je, ondermeer, vanuit hier volgen.

Geniet alvast van de voorpret!

Kussies

Bernadette

Ha Maud allereerst een fijn weekend (sinterklaas) en daarna een hele fijne reis naar Zwitserland en we blijven je volgen. we wensen je "Hals und Beinbruch"(dus in het nederlands veel geluk) en we melden ons nog voor de kerst
groetjes Bernadette en Ton

Jenny

Ha Maudje,
Prachtig...je voorbereidingen en 't besef van 'n hele andere ervaring met kinderen! Ook die is belangrijk!! Ik denk, dat 't je supergoed zal bevallen in die kou!!! Hoort gewoon bij dat land...die omgeving...!!! Inderdaad zal die treinreis erg mooi zijn.
Jaaaren geleden ben ik met de trein naar Oostenrijk gegaan...Super ervaring! Erg mooi!
Hoor graag meer van je....Lieve groetjes
Jenny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!