Life is short- travel it well!

Luchthaven-dagen

De luchthaven dagen zijn zonder twijfel de leukste dagen! Dus vandaar dat deze keer mijn blog hierover gaat.
Waarom het zo leuk is, kan ik niet goed uitleggen, misschien door de sfeer die er hangt. Je zwaait mensen uit die meestal een fijne vakantie gehad hebben en je verwelkomt mensen die een hele vakantie voor de boeg hebben waarin ze hopelijk mooie herinneringen gaan maken voor later!
En bovendien vind ik luchthavens heeeeerlijk, zo leuk!
Je weet nooit wat er gaat gebeuren; of alle aankomende gasten er allemaal uit komen met hun bagage, of iedereen goed ingecheckt word, of iedereen goed afgeleverd word bij hun accommodatie, etc.
Hoe zo'n luchthaven dag er in het kort uit ziet? Zo:
's Ochtends en/of 's avonds stap je bij een hotel op de bus. Het is altijd een verrassing welke buschauffeur je hebt! Het zijn wel vaste chauffeurs die in dienst zijn, dus ik begin ze een beetje te (her)kennen. Maar hun namen blijft een struikelpunt! Al die Griekse mannennamen! Er zijn ook drie chauffeurs die Adonis heten, wat altijd leuk is om in de bus te vertellen: 'Dames en Heren, de buschauffeur van vandaag is Adonis'. ;-) Met de meeste chauffeurs heb ik dan ook veel plezier in de bus, waardoor we één keer bijna een hotel voorbij reden, en een andere keer erachter kwamen dat we al op weg waren naar de luchthaven terwijl we nog mensen bij een hotel op moesten pikken, whoops!
Als ik dan de aankomende mensen heb verwelkomt en naar de parking loop waar de bussen staan, is het ook altijd lachen met die kerels! Ze vragen dan allemaal: 'Kom je bij mij? Kom je bij mij???'
Verder is het ook leuk om Grieks met hun te praten. Naja, soms begin ik in het Grieks te vragen hoe het gaat en wat zijn naam is en dan denken ze vervolgens dat ik gewoon Grieks spreek, wat dus niet zo is! Maar soms testen ze me ook uit, dan vertellen ze mij iets in het Grieks en op de goede gok geef ik antwoord, wat soms klopt, maar waar ik soms ook helemaal naast zit, hilarisch!!!!
(Mijn Grieks is bij lange lange langena nog niet goed hoor! Maar ik vind het wel heel leuk om hier wel mee bezig te zijn!)
Eén keer had ik een hele vervelende chauffeur, die gasten niet tot hun hotel wilde brengen, waardoor zij een stuk met hun koffers moesten sjouwen. Maar ik accepteerde het niet en toen ging hij helemaal flippen, in de bus! Dus met de gasten nog in de bus ging hij helemaal uit zijn plaat tegen mij in het Grieks. Dus nam ik hem maar mee de bus uit en toen ging hij daar ook nog tegen mij tieren....Ik schaamde me dood tegenover die gasten en heb wel duizendmaal mijn excuses aangeboden, maar gelukkig konden zij er de humor wel van in zien! De buschauffeur heb ik daarna ook niet meer gezien bij ons gelukkig!!!

Om even verder te gaan met de indeling van zo'n luchthaven dag:
Nadat ik alle hotels ben afgegaan om de gasten op te halen, rijden we door naar de luchthaven en houd ik mijn praatje in de bus. Ik zit dus voorin, naast de chauffeur met een microfoon aan mijn mond het praatje te houden. Superleuk! Soms heb je echt een feestbus, dus een bus met mensen die allemaal in uitgelaten stemming zijn, dat is geweldig!
Maar sowieso, als ik bijvoorbeeld 's avonds pas om 21 uur vertrek met de bus, heb ik 's middags altijd even een inkak moment. Maar zodra ik in de bus zit, ben ik alles vergeten. Hoe moe en ingekakt ik me ook voel, als ik zo in de bus zit, met al die mensen, op weg naar de hotelletjes en de luchthaven....krijg ik een smile op mijn gezicht, ik word daar zo blij van!
Maar laatst was het wel even spannend: de vlucht had een vertraging waardoor de gasten midden in de nacht aan zouden komen in Nederland. Alleen....wisten de gasten het nog niet! Taak voor mij, en mijn collega's om dit dus te vertellen in onze bus....En dan is het maar afwachten hoe de gasten reageren. Maar gelukkig verliep dat wel goed! Het houdt het wel spannend allemaal en uiteindelijk is het kicken als alles goed verlopen is!
Eenmaal aangekomen op de luchthaven verwijzen we onze gasten naar de juiste incheckbalie en daar gaan we vervolgens bij staan voor het geval gasten vragen hebben of hulp nodig hebben bij het inchecken. Soms gaat het inchecken echt als een speer en is iedereen binnen 30 minuten ingecheckt (bijvoorbeeld bij de Arkefly: daar gaan alleen onze gasten op en niet de gasten van andere touroperators.). Maar soms loopt het voor geen meter en zitten er echt knakkers achter de balie die op hun elfendertigste iedereen inchecken...Maar soms doen zich ook andere problemen voor: laatst bleek dat iedereen op economy-class was ingecheckt, terwijl er ook gasten bij waren die comfort-class hadden geboekt...dus moest er een nieuwe lijst ergens vandaan gehaald worden, alles nagecheckt worden, ingecheckte gasten terug gehaald worden, bellen bellen bellen naar alles en iedereen door de incheckdames, en toen was het eindelijk geregeld.
Of die keer dat de incheckbalie-mevrouw mij wenkte en zei dat de letters van de vlucht op een coupon van gasten niet klopte. Ik ging kijken en ik zag inderdaad dat die letters niet klopte. Ofja ze klopten wel, maar de gasten stonden bij de verkeerde vlucht! Hun vlucht zou om 21.45 gaan. Ik keek op mijn horloge en die gaf 21.43 aan...Shit, vlucht gemist!!!
Gelukkig waren er op deze vlucht wel nog plaatsen vrij dus snel een nieuw ticket voor hun geregeld (al klinkt het nu een stuk makkelijker en sneller dan het in werkelijkheid gaat!) en toen konden ze gelukkig nog mee met de andere vlucht!
Maar er gebeuren ook grappige dingen, zoals de keer dat een gast op zijn koffer wilde gaan zitten en er vervolgens aan de andere kantaf pleurde! Suus en ik zagen het gebeuren en we konden in een onopvallende slappe lach schieten, voor zover dat gaat. ;-)
Nou, als iedereen goed en wel ingecheckt is, begeven we ons naar de aankomsthal met onze tasjes met welkomstenveloppen. Als we in de incheckbalie aankomen is het meestal vechten om een loketje waar we achter kunnen staan. Zodra we een loketje bemachtigd hebben dumpen we daar de enveloppen voor de gasten om er vervolgens de busnummers op te schrijven.
En dan kunnen we gaan kijken of we bij de bagageband al ‘See-buy-fly' tasjes ontdekken; zodra we die zien weten we dat ‘onze' gasten eraan komen! Zodra we die gesignaliseerd hebben gaat één van ons met het HI/Arke logo zwaaien om de mensen te verwelkomen en deze naar de collega's te sturen die vervolgens klaar staan met de welkomstenvelop en de gasten naar de juiste bus verwijzen....
Soms komt het ook voor dat je gasten nog leuk mag informeren dat hun hotel is overboekt en ze naar een ander hotel gaan, wat 9 van de 10 keer een beter hotel is....Maar goed, het is wel spannend om zoiets te vertellen: hoe gaan de mensen reageren?!?!!?
En dan....als iedereen zijn bagage heeft kunnen we naar de parking gaan. Helaas komt het soms voor dat mensen hun koffer kwijt zijn...erg vervelend! Vooral als je 's avonds om 23.30 uur aan komt, je moe bent en een vrouw bent. Echt, een vrouw zonder koffer betekent CRISIS!!!!! ;-)
Maar gelukkig gebeurt dat niet zo vaak....dus als iedereen goed en wel uit de aankomsthal is, lopen we naar de parking toe.
Dat moment is altijd erg leuk: op de parking zie je de bussen van TUI klaar staan en van ver zie je al de gasten erin zitten. Je ziet de lampjes branden in de bus en weet dat daar dus nieuwe gasten in zitten die vol verwachting zitten te wachten op alles wat Rhodos hun gaat brengen. Als je je dan bedenkt dat jij degene bent die hun de eerste indrukken over Rhodos mag laten beleven, is dat erg leuk! Ook moet ik dan vaak terug denken aan het moment dat ik net zo vol verwachting in die bus zat en benieuwd was naar alles wat Rhodos mij zou gaan brengen!

Eenmaal aangekomen op de parking is het ook altijd even leuk om te kijken welke buschauffeur je hebt, zoals ik net al zei! Vervolgens tel ik de gasten in mijn bus en als we compleet zijn gaan we! Zodra we vertrokken zijn begin ik aan mijn praatje. Meestal loopt dat wel goed, maar een paar weken geleden was ik wat ziekjes en toen liet mijn stem het enorm afweten tijdens mijn praatje, hij viel de hele tijd weg! Echt irritant, alsof ik een hele week carnaval had gevierd!
Na mijn praatje zetten we de gasten er bij de juiste accommodatie uit... Dit gaat echter niet altijd vlekkeloos!
Laatst was ik bij een accommodatie waar de bus zich moest keren, maar toen hij achteruit wilde gaan, begaf de bus het! De lucht was op in de bus, blijkbaar rijden die ook op lucht of wat dan ook. Hij kon dus niet meer keren en ging niet meer voor of achteruit! Daar stonden we dan...bij een best wel afgelegen hotel met mijn bus nog vol met gasten; het was pas de tweede accommodatie waar we langs kwamen!
Dus iedereen kon uit de bus gaan, alle koffers eruit halen en vervolgens wachten op een nieuwe bus...die kwam er meteen aan. Ahum, we zijn in Griekenland, dus na een klein uurtje kwam de bus eindelijk aan! Ik ging even snel afscheid nemen van de buschauffeur want hij moest uiteraard bij zijn busje blijven en net toen ik naar de nieuwe bus wilde lopen, hoorde ik keihard *BAM!!!!!*.
De nieuwe bus had tijdens het keren met zijn achterkant de muur geraakt! Dus zijn hele achterlamp was kapot en de achterkant was heel erg beschadigd! Maar gelukkig konden we er wel mee weg rijden, inmiddels was het tenslotte toch al bijna half één 's nachts!!!

Vaak krijg ik trouwens als reactie op mijn opmerking ‘Fijne vakantie'; ‘Jaaa jij ook'. Bedankt knakkert, maar voor mij geen vakantie. Ook geen werkvakantie. Dat ik toevallig in een ontzettend mooie omgeving werk, waar veel toeristen komen, wil niet zeggen dat ik hier vakantie vier! Als ik dit werk in NL doe, zou het ook geen vakantie genoemd worden, toch!!! Goed, dat zeg ik uiteraard niet!!!
Maar jullie horen mij niet klagen hoor. Moet wel zeggen dat het nieuwe er vanaf is, maar dat maakt het desondanks niet minder leuk. Het routine wat opgebouwd was de afgelopen twee maanden is er afgelopen week hard uitgeknald, keihard, waardoor ik een beetje van mijn apropos af was/ben....Er lopen wat knakworsten rond in deze wereld die het leuk vinden om mensen erbij te lappen die het totaal niet verdienen, dat is alles wat ik zeg....Maar die knakworsten komen zichzelf nog wel tegen; what goes around comes around!
Maar desondanks ben ik nog steeds very alive and kicking over here!!! De tijd krijg ik enorm goed om hier, het vliegt voorbij. Naast de knakworsten die hier rondlopen, zijn er gelukkig heel veel lieve mensen waar ik me meer dan goed mee amuseer en dat is wat belangrijk is...

En nu...op naar morgen: weer een luchthaven dag!!!!
Hasta la pasta en tot de volgende keer!
X Maud
P.s. ik heb de vorige keer beloofd kaartjes te sturen; ze zijn inmiddels gekocht maar wachten nog om geschreven te worden....!!!!!

Reacties

Reacties

Katja

Ik volg je nog steeds op de voet met al je mooie verhalen. Geweldig!
Je schrijft het ook zo mooi...kan het me allemaal heel goed voorstellen!

Alles ook goed verder met jezelf? Las dat je wat ziekjes bent geweest?

Maud, geniet ervan en tot snel maar weer!
xxx

Jenny

Hey Maudje...Super, hoe dit luchthavengebeuren jou bevalt. Steeds bezig zijn met 'n scala aan mensen, he? En maar afwachten, hoe 't allemaal zal gaan! Goed, dat je 'n positieve instelling en 'n grote portie humor hebt...!!! Je bent echt 'n avonturierster...!!
Hoe leuk...dat je al kaarten hebt om te versturen. Misschien kom je ze wel persoonlijk door de brievenbus stoppen!!!
Geniet van je ontdekkingen en ervaringen en tot spoedig wederhoren,
warme groetjes

Imke

Hoi Maud !!!
Wederom fantastisch om te lezen weer, wat maak je toch een hoop mee! Geweldig hoor!
Geniet hier volop van!

En ik lees dat je ziek bent geweest, griepje gehad of? Gelukkig ben je er ook alweer van opgeknapt wat ik uit je verhaal opmaak...

Hoelang blijf je daar nog?
xxx Imke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!